Hvis Danske Regioner får held med at få deres nye udspil indført, vil der blive skruet ned for priserne på offentlig transport. Det er dog kun en bestemt gruppe danskere, der får glæde af det.
På nuværende tidspunkt er priserne nemlig ikke ens for alle. Det ønsker man hos Danske Regioner at lave om på det. Konkret mener de ikke, at det skal være dyrere at tage bussen eller toget, fordi man har valgt en erhvervsuddannelse i stedet for gymnasiet.
Dette har fået dem til at dele et udspil, hvor de lægger op til, at priserne skal sænkes for førstnævnte gruppe. De mener, at prisen for den kollektive trafik skal være den samme, hvad enten man har valgt en erhvervsuddannelse eller man går på gymnasiet.
Det skriver Jyllands-Posten ifølge Ritzau.
I dag forholder det sig således, at man kan købe et ungdomskort til en pris på 405 kroner om måneden. Dette kan man dog kun få lov til at købe til denne pris, hvis man beviseligt er optaget på en gymnasial uddannelse.
Er man derimod under uddannelse på en erhvervsuddannelse, såsom murer eller frisør, slipper man ikke helt så billigt. Derimod skal man betale 642 kroner om måneden for det ungdomskort, som kan købes, hvis man er mellem 16 og 19 år.
Står det til Danske Regioner, skal det være slut med at gøre forskel på de unge, alt afhængigt af deres valg af uddannelse.
Derfor har de foreslået at lave om hele strukturen. I stedet for, at man som ung mellem 16 og 19 år kan købe et ungdomskort, skal man blot have 25% rabat på alle rejser med rejsekortet. Og det skal naturligvis gælde uanset, hvilken uddannelse de tager.
"Hvis de unge på erhvervsuddannelser bliver behandlet dårligere end unge på gymnasier, er det ikke rimeligt. Samtidig ved vi, at det er meget vigtigt, at de unge ikke for hurtigt får smag for bilen, for så kommer de aldrig ud af den," siger trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet til Jyllands-Posten.
Ifølge DR siger Thomas Skriver Jensen, der er ordfører for erhvervsuddannelserne hos Socialdemokratiet, at han gerne vil være med til at ændre på de nuværende regler.
Han understreger dog, at han ikke ønsker at gå dybere ind i det på nuværende tidspunkt. Det skyldes, at han i stedet til vente på det udvalg, der har fået til opgave at komme med sine bud på fremtidens kollektive trafik. Disse bud skal leveres inden udgangen af 2024.