Danmarks største picnic for nyt bilmærke

Mikkel Lysgaard

|

27/05/2014

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

De kom trillende nærmest i en lang konvoj – på vej til det, der kan kaldes, Danmarks største picnic i år for nye bilejere. 

Og der var hele 400 af dem samlet på et sted. Det renaultejede rumænske bilmærke Dacia er blevet danskernes nye folkevogn.

Med 1600 solgte biler på 12 måneder er mærket på rekordtid blevet Danmarks hurtigst voksende bilmærke, og det skyldes ene og alene køberne, som alle var inviteret til kæmpe picnic på Egeskov slot på Fyn for at fejre Dacias første fødselsdag i Danmark.

”Vi har faktisk formået at samle godt 25 % af samtlige solgte Daciaer i Danmark. Og det er vildere end vi nogensinde kunne have forventet,” forklarer Søren Hyltoft, pressechef, Dacia.

Ifølge motorjournalist Kim Middelhede fra Bilmarked.dk, skyldes Dacias nye appeal som folkevogn, at den tiltaler en meget bred skare af købere, med vidt forskellige indkomstforhold.

”Den passer godt til den helt almindelige dansker. Der findes mange sammenbragte familier som bl.a. køber Daciaen, hvor der er masser af plads og så er den billig og økonomisk,” forklarer motorjournalist Kim Middelhede.

Skoda, Lada og koreanere kom først
Det er ikke første gang i historien, at et billigere bilmærke vinder indpas hos de danske bilkøbere.

I 80´erne var det Skoda og Lada, der overraskede med et godt salg, og i 90´erne og 00´erne var det de koreanske bilmærker, og deres lave priser, der lokkede køberne til.

Og nu er det så Dacia, som de danske familier er ved at tage til sig.

Af Make Sense