Dårlig stil: Vi bytter brugte varer på nettet

Sol Stoffregen

11 år siden

|

11/10/2013

Dagens topnyheder

En skjorte, der lugter af sved, et ur med ridser på glasset eller et fastelavnskostume med pletter er bare nogle af de varer, som vi danskere sender retur til webbutikkerne, når vi "fortryder" vores køb. Varer, som tydeligvis har været brugt.

Det er dejligt for kunderne, at butikker på nettet skal yde 14 dages returret, men det er knap så vidunderligt for netbutikkerne.

For flere webbutikker oplever, at kunderne fortryder deres køb og sender brugte og beskidte varer retur med krav om at få pengene tilbage. 

Det skriver Metroxpress.

Følg Dagens.dk på Facebook - Altid gratis nyheder og information

Det er et stigende problem, som Foreningen Dansk Internethandel slås med i øjeblikket.

- Netbutikker bliver brugt som en slags gratis udlejningstjeneste, fordi nogle har en forkert opfattelse af muligheden for at se og prøve varer. For eksempel kan folk finde på at købe et fancy fastelavnskostume, som ungen har på nede i børnehaven, og selv om de har spildt lidt på det, ryger det retur, siger Henrik Theil fra Foreningen for Dansk Internethandel, som savner mere klare regler på området, til Metroxpress.

Smartguy.dk, som sælger modetøj til mænd og kvinder på nettet, har også oplevet flere kunder, som forsøger at sende brugte varer tilbage.

- VI synes, at det er noget mærkeligt noget. Selvfølgelig kan man prøve varen derhjemme, men hvis varen er beskadiget eller lugter af sved eller røg, kan man ikke returnere den, siger Nicolai Kærgaard, administrerende direktør hos SmartGuy til Metroxpress.