Det er gået godt for den hollandske bryggerigigant Heineken i årets første seks måneder. Der blev både solgt mere øl og tjent flere penge. Ikke mindst Asien trak fra i salget af Heinekens mange øl- og alkoholtyper.
Salget af øl steg med små fem procent til 97 millioner hektoliter i første halvår af 2016. 38,3 millioner af dem blev solgt i Europa, mens 11,5 millioner af dem blev solgt i Asien.
For sidstnævnte marked var det en femtedel mere end i samme periode året før.
- Vores udvikling i første halvår afspejler et godt første kvartal, hjulpet af lette sammenligningstal og et solidt andet kvartal.
- Mens Afrika, Mellemøsten og Østeuropa fortsat er udfordrede gik det godt på vigtige markeder som Vietnam og Mexico. Europa har også bidraget med positivt momentum, skriver administrerende direktør Jean-Francois Van Boxmeer i regnskabet.
Omsat til penge solgte Heineken for 10,1 milliarder euro i første halvår og øgede sit driftsresultat til 1,7 milliarder euro.
Heineken glæder sig over, at salget af specialøl, der oftest giver en større indtjening per solgt liter, steg med 2,6 procent i halvåret. Den tequilasmagende øl Desperados nævnes for at have klaret sig godt i Polen, Frankrig og Spanien.
Også salget af Cider får et nik med på vejen, da det steg med tocifrede procentsatser.
- Den fortsatte succes med Strongbow Dark Fruit, Strongbow Cloudy Apple og Old Mout understøttede salgsvæksten i Storbritannien og sikrede vores position som nummer et på Ciders hjemmemarked, skriver Heineken.
Alt var dog ikke skummende, iskolde øl for Heineken i andet kvartal. Selskabet måtte tage en gevaldig nedskrivning på 233 millioner euro på sine aktiver i Congo. Derfor faldt nettoresultatet til 586 millioner euro.
/ritzau/