Byggeriet af en kanal gennem Nicaragua, som skal binde Atlanten og Stillehavet sammen, vil blive indledt i december i år, siger den nicaraguanske præsident, Daniel Ortega, og den kinesiske forretningsmand Wang Jing.
Hvis kanalen bliver bygget kommer den til at udgøre et alternativ til Panamakanalen, der blev åbnet i 1914, og som siden har haft stor betydning for verdenshandlen.
Den nye kanal vil koste omkring 40 milliarder dollar (op mod 220 milliarder kroner).
Ortega har givet Wangs forretningsimperium lovning på rettighederne til at drive den nye kanal i 50 år - med mulighed for forlængelse i yderligere 50 år.
- Den nicaraguanske regering og HKND Group bekræfter, at byggeriet af den nye kanal vil blive indledt i december 2014, hedder det i en fælles erklæring, som er blevet udsendt efter, at det har svirret med rygter om, at byggeriet ville blive udsat.
Det er det klart største infrastrukturelle projekt for Ortegas regering, og det vil have stor strategisk betydning for regionen.
Panama er for øjeblikket ved at udvide den 100 år gamle kanal. Men byggeprojektet er forsinket og der har været rapporter om, at det konsortium, som står for udvidelsen af Panamakanalen, har truet med at suspendere udvidelsen på grund af uventede omkostninger.
Udvidelsen af den 80 kilometer lange Panamakanal skal gøre den stor nok til, at nye store skibe med 12.000 containere kan sejle igennem. I øjeblikket tillades det kun, at skibe med op til 5000 containere sejler gennem kanalen.
/ritzau/AFP