Pædagoger kan spille en afgørende rolle i at hjælpe børn, der er bagud på sproglige, matematiske og sociale evner i en ung alder.
Men området er sat tilbage og savner et løft, siger Elisa Bergmann, der er formand for Bupl, pædagogernes fagforening.
Meldingen kommer, efter at en ny rapport fra blandt andet Syddansk Universitet og Aarhus Universitet viser, at mange børn er op til to år bagud i forhold til deres jævnaldrende ved skolestart. Rapporten dækker 9000 børn i alderen 0 til 6 år.
Eksempelvis har 15 procent af børnene på fire et halvt år et sprogligt niveau som en treårig.
- Det er ikke nyt, at børn fra hjem, der har udfordringer, ikke kommer med de samme forudsætninger, når de når skolealderen. De skal have hjælp af pædagoger, siger Elisa Bergmann.
- Pædagogerne, der tager sig at børnene før skolen, har fokus på, hvordan man udvikler børnene. Det handler om, at lave gode miljøer, hvor alle børn kan udvikle det potentiale, de har, siger hun.
Opgaven med at udligne forskellene i børnenes niveau ligger i høj grad i pædagogernes hænder. Men det kan være svært i en verden, hvor der bliver færre voksne på stuerne.
- Kommunerne er meget forskellige i forhold til både normeringer og rammer for daginstitutionerne.
- Der er mange kommuner, hvor der er et problem med, om der er nok pædagoger. Mange steder er normeringerne pivelendige, for at sige det lige ud. Skal vi have det samme niveau som i 2009, så mangler der 4000 pædagoger, siger Elisa Bergmann.
Derfor håber Bupl-formanden, at den nye rapport kan sætte opgaven og pædagogernes forhold højere op på den politiske dagsorden.
- Vi har rigtig mange undersøgelser, der viser, at de første år af et barns liv, er de vigtigste. Så politikerne bliver nødt til at tage fat her.
- Det har vi nu fået mere bevis for, og jeg håber, vi kan bruge tallene til at få politikere og økonomer til at forstå, hvordan det hænger sammen, siger hun.
/ritzau/