Brasiliansk vrede over spilfirmas reklamestunt

Mikkel Lysgaard

10 år siden

|

18/06/2014

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

For to uger siden lancerede Ladbrokes en video, der fejrede kærligheden til fodbolden og VM i Brasilien, som så mange mennesker rundt om i verden i øjeblikket deler. Ladbrokes er siden hen blevet bedt om venligst at fjerne videoen ’Iconic Celebration’ fra deres YouTube kanal på grund af sensibiliteten ved at benytte den berømte Kristus-statue i kommercielt indhold.

Ærkebiskoppen i Rio så nemlig ikke med milde øjne på brugen af statuen Cristo Redentor som kommercielt symbol og lagde sag an mod det danske reklamebureau, der havde lavet videoen. Det skrev mx.dk.

Derfor blev videoen pillet ned.

Det var dog ikke Ladbrokes intention at støde nogen med kampagnen. Firmaet ønskede at fejre VM ved at inddrage den mest ikoniske statue fra fodboldens moderland – ikke for at fornærme nogen, men for at omfavne hele VM-atmosfæren, skriver Ladbrokes i en pressemeddelelse.

Brasilien er i år vært for VM i fodbold. Så i fire uger i træk er Rio og Brasilien bindeleddet til fest og lidenskab, når fodboldfans over hele verden samles til den mest ikoniske begivenhed i moderne fodboldhistorie.

Det var det, der var den grundlæggende idé bag #IconicCelebration-kampagnen fra Ladbrokes.

Nøgleordet for kampagnen er lidenskab. Den lidenskab som alle fodboldfans deler, og som de kun denne ene gang hvert fjerde år kan dele – hvor alle jubler sammen, uanset nationalitet, religion og baggrund. Vi jubler for fodbolden. 

Videoen blev duplikeret af en tredjepart før Ladbrokes blev bedt om at fjerne videoen. Se filmen ’Iconic Celebration’ her: