Der er nye kunder i butikken hos Bang og Olufsen. Hvor det tidligere var velbeslåede europæere, der købte danske luksusvarer, er det i dag andre steder, B&O kan se, at kunderne er parate til de dyre varer.
Selskabet vokser i Brasilien, Rusland, Indien og Kina under ét. I de såkaldte BRIK-lande steg omsætningen i andet kvartal af 2013/14 med 45 procent eller 28 millioner kroner.
Til sammenligning faldt omsætningen i Europa med 16 procent eller 75 millioner kroner til 380 millioner kroner, viser selskabets halvårsregnskab.
BRIK-landene udgør nu 16 procent af den samlede omsætning, der landede på 822 millioner kroner i andet kvartal af 2013/14. Det er en stigning på tre millioner kroner i forhold til kvartalet sidste år.
I Nordamerika voksede salget med 21 procent til 49 millioner kroner, viser regnskabet.
- I andet kvartal leverede vi en omsætning der var lidt højere end sidste års niveau på trods af en svær sammenligning med sidste år, siger B&O-direktør Tue Mantoni i en kommentar til regnskabet.
På bundlinjen kom B&O ud med et overskud før skat på 17 millioner kroner mod 23 millioner kroner i andet kvartal af sidste regnskabsår.
Ser man på halvåret, endte selskabets omsætning på 1,388 milliarder kroner, hvilket er et fald på to procent i forhold til halvåret sidste år. Her endte omsætningen på 1,419 milliarder kroner.
/ritzau/