Kun få biler har lige så mange fans som Porsche 911, der nu har 50 år på bagen. Til gengæld har ikke ret mange fans råd til de mest eftertragtede, klassiske 911-versioner, der kan koste op til 800.000 kroner.
Læs også: Danmarkspremiere på den nye Peugeot 308
Men heldigvis er der en nemmere og langt billigere måde at blive ejer af en klassisk 911 på, skriver MotorClassic, FDMs magasin om klassiske biler.
- Porsche-kendere er enige om, at en 911 SC fra sidst i 1970erne er den variant, der giver suverænt mest værdi for pengene. Her skal man typisk af med mellem 200.000 og 350.000 kroner for et fornuftigt eksemplar, og tilmed er motoren mere holdbar end i de ældre versioner, siger MotorClassics chefredaktør, Bo Christian Koch.
Mist aldrig din sidste bilnøgle: Det kan koste dig 10.000 kroner
Inden køb skal en ældre 911 dog undersøges meget grundigt, for eksempel på et af FDMs testcentre, da det kan koste meget dyrt at vælge den forkerte bil.
- Især rust og dårligt udførte skadesreparationer er meget kostbare at udbedre, og mange 911’ere har levet et hårdt liv. Til gengæld kan en sund bil være en god investering, fastslår Bo Christian Koch.
Desuden skal man huske at sætte penge af til den løbende drift, når først man har købt sin klassiske Porsche.
- En 35 år gammel Porsche 911 kan godt tåle at blive brugt, hvis den er i god stand. Men skal den passes ordentligt, koster det typisk godt 10.000 kroner om året i gennemsnit at holde den kørende, slutter Bo Christian Koch.