A.P. Møller-Mærsk er kendt for at tage sit sociale- og samfundsmæssige ansvar alvorligt. På områder som Corporate Social Responsibility (CSR) gør Mærsk meget ud af at være blandt de absolut førende.
Derfor giver det Mærsk ridser i lakken, at virksomheden af hensyn til egen bundlinje har fået hård kritik for at modarbejde Obama-administrationens reform af fødevarehjælp til fattige lande.
Det mener analytiker i Sydbank, Jacob Pedersen.
Netmediet ShippingWatch skrev onsdag, at Mærsk de seneste to år har kørt en lobbyindsats mod Obama-administrationens reform af fødevarehjælpen, der fjerner behovet for at sejle nødhjælp fra USA til kriseramte områder og gør systemet langt mere effektivt, end det er i dag.
Fødevarehjælpen sejles fra USA, men halvdelen af hver dollar til fødevarehjælp går til shipping.
- A.P. Møller-Mærsk har mange forskellige forretningsområder, og det er ikke unaturligt, at det på nogle områder kan være svært at leve op til den absolut bedste praksis.
- Det giver ridser i lakken at blive kritiseret af en topchef i en anset amerikansk tænketank, men det er ikke noget, der ødelægger det samlede indtryk, siger Jacob Pedersen til Ritzau.
Topchefen fra tænketanken Center for American Progress Norris, John Norris, har i dagbladet Børsen kritiseret Mærsk i direkte vendinger for at tænke på sin egen bundlinje ved at modarbejde reformen af fødevarehjælp.
Analytiker Jacob Pedersen understreger, at der ikke skal komme ret meget af den slags kritik.
- Så vil der blive sat spørgsmålstegn ved, hvor seriøs satsningen fra Mærsk er på de sociale og samfundsansvarlige områder, siger Jacob Pedersen.
Spørgsmål: Er der ikke bare tale om modstridende interesser?
- For en koncern med så fintmasket et net på mange forskellige forretningsområder som Mærsk kan det ofte være en balancegang. Men det er vigtigt, at de rigtige retningslinjer bliver stukket ud for medarbejderne, siger Jacob Pedersen.
Kritikken fra USA har gjort indtryk på den danske rederi- og oliekoncern, der nu har valgt at trække sig fra debatten.
/ritzau/