Med det ene ben skåret fra har Bang & Olufsen (B&O) bedre mulighed for at skærpe sit fokus på de resterende forretningsben.
Det vurderer senioranalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank, efter det danske selskab har solgt sin Automotive-forretning, der omfatter lydsystemer til luksusbiler, til amerikanske Harman.
- Det er et skridt på vejen, men det er på ingen måde et så afgørende skridt, at man kan sige, at B&O er over det værste, siger analytikeren til Ritzau.
Den Struer-baserende virksomhed skiller sig af med den ene forretningsdel på et tidspunkt, hvor der kæmpes med underskud og en dalende toplinje.
Selskabet kom således ud af første halvår i indeværende regnskabsår med et underskud på 224 millioner kroner før skat. I samme periode faldt omsætningen med otte procent.
- Der, hvor man egentlig har haft problemerne, er inden for B&O Play og kerneforretningen, siger Søren Løntoft Hansen.
- Det er der, at selskabet har haft underskud og ikke været i stand til at drive en lønsom forretning, tilføjer han.
Derfor giver det god mening hos analytikeren, at det lige netop er Automotive-forretningen, der sælges. Det giver nemlig mulighed for at fokusere på de områder, hvor selskabet har sine spidskompetencer.
I forhold til B&O Play mener analytikeren, at det giver mening at holde fast i den forretning, da den appellerer lidt mere til en yngre generation og dermed på sigt kan skabe en bro for dem over til kerneforretningen.
- Det her salg giver selskabet mulighed for at fokusere langt mere på de resterende forretningsområder. Det giver et mere fokuseret B&O, og det giver god mening, siger Søren Løntoft Hansen.
Efter meddelelsen om salget er B&O-aktien braget til vejrs på den københavnske fondsbørs og stiger ud på eftermiddagen omkring 25 procent til 62 kroner.
- Det afspejler en rigtig god aftale, og at B&O har fået en rigtig fin pris. Det er der ingen tvivl om, konstaterer analytikeren.
/ritzau/