Tilliden til akuttelefon 1813 er på nulpunktet hos et politisk flertal i Region Hovedstaden.
- Vi er blevet misinformeret. Og vi har mistet tilliden til embedsmandsværket og de oplysninger, vi får. Derfor er vi tilfredse med, at der nu kommer en uvildig undersøgelse af 1813-ordningen, siger De Konservatives Lene Kapersen.
Tirsdag aften vedtog regionsrådet, at der skal laves en uvildig undersøgelse, der rækker bagud - helt tilbage fra da beslutningen om akuttelefonen blev truffet og indtil 1. april i år.
Hvem, der skal lede undersøgelsen, bliver aftalt på et forretningsmøde i marts.
- Vi bliver nødt til at få undersøgt, hvordan man kunne tage så grueligt fejl, siger Lene Kaspersen.
En ny evaluering viser, at enkelte af Regions Hovedstadens borgere har måttet vente helt op til 48 minutter på at komme igennem til akuttelefonen 1813 i den forgange weekend.
I gennemsnit var ventetiden i weekenden 20-25 minutter.
Region Hovedstaden har netop hyret otte til 10 nye sygeplejersker for at få ventetiden ned. Siden årsskiftet, da den nye akuttelefonordning trådte i kraft, er ventetiderne steget.
I alt er der nu ansat 77 sygeplejersker i ordningen, oplyser Sophie Hæstorp Andersen (S), formand i Region Hovedstaden.
- Vi mener stadig, at ordningen med, at det er sygeplejersker, der tager telefonen og giver et godt råd, visiterer eller henviser til lægen, er en rigtig god ordning. Men der er behov for at få undersøgt, hvordan vi er kommet i denne situation, siger hun.
Regionsrådet har allerede besluttet at evaluere hele forløbet omkring oprettelse af 1813-ordningen fra 1. april til 1. august i år, hvor man forventer, at alt fungerer efter hensigten. Den evaluering skal bruges i forbindelse med budgetlægningen for 2015.
Derudover kommer der altså også en uvildig undersøgelse, som skal række frem til 1. april i år.
/ritzau/