Det er efterhånden meget svært at finde en politiker på Christiansborg, der er stolt af, at Danmark besluttede at investere i dieseltog frem for eltog. Men i de kommende år vil en stor del af de problemramte og forurenende IC3-tog og IC4-tog formentlig blive kørt i remisen.
Det fremgår af den aftale om hurtigere tog for 28,5 milliarder kroner, som regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten tirsdag blev enige om.
- Med elektricificeringen lægges der op til et strategisk skifte for togmateriel i Danmark, fastslår parterne i aftalen og fortsætter:
- Hele fjerntrafikken og stort set hele regionaltrafikken på Sjælland vil fremover kunne køres med eltog. DSB's nuværende flåde af dieselmateriel skal dermed stort set udskiftes, hedder det i aftalen.
Dermed kan de udskældte IC4-dieseltog efter forsinket levering fra det italienske selskab Ansaldobreda få en forholdsvis kort levetid på de danske jernbaner.
Forventningen er nu, at de skandaleramte IC4-tog vil køre, indtil elektrificeringen er gennemført i løbet de næste omkring 12 år.
Regeringen lægger op til, at DSB selv skal betale milliardregningen for de nye tog. Det skal nu aftales med DSB, og regeringen forventer, at forhandlingerne vil blive indledt i foråret.
Ifølge parterne bag togfonden vil den nye timemodel med hurtigere togdrift mellem de store byer få flere passagerer til at tage toget. Det vil øge DSB's indtægter, så det bliver lettere at finansiere de nye el-tog, lyder forventningen.
Samtidig er det billigere at købe eldrevne tog med hastigheder over 160 kilometer i timen, fordi der er et større, gennemprøvet udvalg at vælge imellem, mener parterne bag togfonden.
Elektricificeringen af jernbanerne og de anlæg, der følger med timemodellen, ventes ifølge regeringen at øge beskæftigelsen med 20.000 årsværk over byggeperioden.
I aftalen fastslår parterne, at der er størst mulighed fo, at jobbene går til danskere fremfor eksempelvis østeuropæere, hvis "leverandøren kan imødese en langsigtet udrulningsperiode med en jævn belastning".
De nye eltog og timemodellen vil ifølge aftaleparterne reducere CO2-udslippet fra de danske jernbaner med omkring 220.000 ton årligt.
/ritzau/