Afgiftstungt sikkerhedsudstyr koster liv på vejene

admin

|

23/12/2013

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mens antallet af dræbte på de danske veje ser ud til at stige i 2013, så smøler Skatteministeriet på fjerde år med at sænke afgifterne på livreddende sikkerhedsudstyr.

En foreløbig opgørelse fra Vejdirektoratet viser, at cirka 185 mennesker har mistet livet i trafikken i år mod 167 i 2012.

Og hos Trafikstyrelsen fremhæver man betydningen af sikkerhedsudstyr.

- Når man køber bil, så er det vigtigt, at flere prioriterer sikkerhed, siger kontorchef Leif Lorentzen i en fælles pressemeddelelse.

Her fortæller han også, at styrelsen har "store forventninger" til en fremtidig udbredelse af automatiske nødbremsesystemer i danskernes biler.

Men allerede i juni 2010 anbefalede Trafikstyrelsen i en skrivelse til Skatteministeriet, som Ritzau er i besiddelse af, at man lettede afgiften på nødbremsesystemer for at få flere bilkøbere til at tilvælge dem.

Ikke desto mindre er systemerne fortsat afgiftsbelagte på lige fod med læderindtræk og bilstereo, og det frustrerer bilejerforeningen FDM.

- Hvis man skal betale 180 procent i afgift på det her udstyr, så vælger hr. og fru Danmark det fra, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk til Ritzau.

- Politisk sender man et signal om, at man gerne vil tjene penge på det her, hvilket er ret grotesk, når et trafikdrab i gennemsnit koster samfundet mellem 17 og 18 millioner kroner, tilføjer han.

Hos De Danske Bilimportører er chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen ikke i tvivl om, at de høje afgifter betyder, at danskernes biler er mindre sikre end i nabolandene.

- Der er ingen tvivl om, at gennemslagskraften af det her udstyr er lavere i Danmark, end det er andre steder. Der kommer mindre af det, og det kommer med forsinkelse, siger han.

Formanden for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Sven Krarup Nielsen, er ikke i tvivl om, at den høje afgift har kostet alvorlige ulykker.

- Vi har påvist i adskillige undersøgelser, at det her udstyr kunne have forhindret adskillige ulykker, konstaterer han og pointerer:

- I Danmark har vi én metode til at udbrede de her systemer, og det er afgiftsregulering. Det har tidligere vist sig at fungere rigtig godt.

/ritzau/