Alt for ofte kører danskere rundt med for lavt dæktryk, og om vinteren er problemet endnu større.
Når temperaturen falder, trækker luften sig sammen, og det ændrer dermed trykket i dækket. Der kan være en forskel på helt op til 0,5 bar fra sommer til vinter.
- Det er desværre en af de hyppigste problemer for trafiksikkerheden, som vores tilknyttede værksteder oplever året rundt, når de servicerer vores kunders biler”, siger administrerende direktør for værkstedsportal autobutler.dk Christian Legêne i en pressemeddelelse.
Følg Dagens.dk på Facebook - klik her og vær med
Han anslår, at op til hver anden bil, værkstederne har haft inde til dækskifte i løbet af de seneste måneder, har haft et kritisk lavt dæktryk.
Man skal dog ikke kun være opmærksom, når årstiderne ændrer sig. På et almindeligt døgn kan temperaturen også sagtens svinge 10-15 grader fra nat til tidlig eftermiddag. Det betyder, at trykket i dækket potentielt kan svinge op til 0,2 bar inden for samme døgn.
LÆS OGSÅ: FDM dumper hver anden bilgaranti
Christian Legêne anbefaler, at man tjekker sit dæktryk hver eneste måned.
Et for lavt dæktryk betyder også et øget brændstofforbrug på mellem fem og ti procent, og samtidig bliver dækkene hurtigere slidt. Derfor er der også en økonomisk fordel ved at tjekke dæktrykket.
Sidst men ikke mindst er der risikoen for at få bøder, hvis man kører rundt med for lavt tryk i dækkene.