Internetreklamebureauet Orville Media A/S er blevet meldt til politiet.
Det sker efter en forbruger i starten af året klagede til Forbrugerombudsmanden over at have modtaget en personligt stilet e-mail fra domænet offercity.dk. En mail, der viste sig at være vildledende.
For meget Viagra: Mand fik amputeret 'kødfløjten'
I e-mailen stod der:
- Tillykke [navn]! Her er 200 kr. til [restaurantkædes navn].
Hej [forbrugerens navn]. Din e-mail: [navn]@gmail.com har været med i vores lodtrækning, og du er derfor den heldige vinder af et gavekort til [restaurantkædes navn].
Dit gavekort kan benyttes når som helst. Denne mail er unik for [forbrugerens navn], men vil blive annulleret ved manglende bekræftelse.
Endnu en gang tillykke og velbekomme.
Hent dit gavekort her
http://dk.offercity.dk/re?1=45ay6xI1941naeI0
Men da forbrugeren klikkede på linket, kom personen ind på en kampagne udbudt af Lotto24 ApS.
Kampagnen lovede ganske vist et gavekort på 200 kroner til en kendt restaurantkæde samt muligheden for at vinde 25.000 kroner, men kun hvis forbrugeren ville betale 1 krone for 14 dages medlemskab af lotto24.dk.
Med småt stod der desuden, at forbrugerens kreditkort automatisk blev tilmeldt et løbende medlemskab, som efter de 14 dage kostede 299 kroner pr. måned.
Læs også: Derfor skal du ikke tørre dit tøj indendørs
Forbrugerombudsmanden mener, at e-mailen var vildledende i strid med markedsføringslovens § 3.
- Det er forbudt for erhvervsdrivende, at skrive til forbrugere, at de har vundet en gave, når forbrugeren i virkeligheden skal påtage sig udgifter for at kunne få gaven. Vi ser med alvor på disse markedsføringsformer. Det er derfor vi har valgt at politianmelde Orville Media A/S, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Det er nu op til politiet at foretage den nærmere efterforskning i sagen med henblik på, at der eventuelt rejses tiltale mod firmaet for overtrædelse af vildledningsforbuddet.
Har du oplevet lignenede tilfælde, så skriv gerne om det nedenunder...