Energikunder hos Danmarks største integrerede energi- og telekoncern Norlys, modtager i øjeblikket sms’er fra nogen, der udgiver sig for at være kundernes energiselskab.
Det får Norlys til at advare kunderne mod at klikke på de links fra de ukendte afsendere.
I stedet opfordrer de kunderne til at slette dem.
I sms’erne står der, at din strøm bliver lukket i morgen, da der er en ubetalt regning fra september. Herefter opfordreres kunderne til at betale via linket i sms’en.
Sådan ser sms’en ud:
Foto: Ritzau
Mads Brøgger, direktør i Norlys, påpeger følgende:
“Hvis vores kunder har en ubetalt energiregning, sender vi rent faktisk sms’er ud til dem som en venlig påmindelse. Derfor er disse phishing-sms’er meget virkelighedstro. Vi kunne dog aldrig finde på at meddele en lukning af strømmen alene via en sms med en dags varsel, som det er tilfældet i disse sms’er”.
Direktøren for virksomheden der arbejder målrettet for grøn og digital omstilling, løfter dog også sløret for, at når Norlys sender kunderne sms’er, så kommer de fra nummeret 20 21 61 61.
Det er efterhånden en tendens der har spredt sig, afslører Mads:
“Vi oplever desværre af og til phishingforsøg. Vi står lige nu midt i en energikrise, hvor mange er ekstra opmærksomme på deres energiregning og på at få betalt til tiden. Det er der nogle ublu personer, der forsøger at udnytte, og derfor vil vi gerne advare vores kunder mod at hoppe på svindelnummeret”.
Er man i tvivl om, om man har en ubetalt regning hos Norlys, kan man altid tjekke det på /mit.norlys.dk
Det oplyser det danske nyhedsbureau ritzau.