Tirsdag er det 10 år siden, at Mark Zuckerberg åbnede for adgangen til Facebook.
Resten er historie.
- Det har ganske enkelt været en kæmpe succes, konstaterer Michael Borre, som er chefrådgiver i Nordea.
Han har fulgt Facebook, siden selskabet blev børsnoteret i foråret 2012.
- De har nået en milliard brugere, de er dygtige til at få penge ud af dem. Der er sandsynligvis et kæmpe potentiale for at hente flere, konstaterer finansmanden.
- Facebook skal nok nå at blive 20 år, for den næste Facebook er Facebook selv. Løbet er kørt, og deres konkurrencemæssige position er så stærk, at de bliver svære at vippe af pinden.
Uanset om man anskuer Facebook som investering eller som digitalt fænomen, så er iagttagerne enige om, at netværket med 1,2 milliarder månedlige brugere har nået en størrelse, hvor det bliver svært at styrte det af tronen.
David Ledstrup, som rådgiver om sociale medier hos Bigum&Co, oplever, at Facebook er ved at udvikle sig til et uomgængeligt knudepunkt.
- Facebook prøver at blive et lag på nettet, ligesom Google er det. Google har vundet søgekrigen, og på samme måde vil Facebook gerne være det redskab, vi bruger til at logge ind på alle mulige andre medier, påpeger han.
Facebook bruges blandt andet som debatmodul på en lang række netmedier, ligesom netværket er adgangsport for eksempelvis den populære musiktjeneste Spotify.
Mikael Lemberg, som er annoncedirektør hos Komfo, der rådgiver virksomheder om markedsføring på sociale medier, påpeger, at de kommende generationer vil betragte sociale medier som en selvfølgelig del af hverdagen, da de aldrig har prøvet et liv uden.
- Vi har gjort os afhængige af de dopaminer, som vores hjerne udskiller, hver gang nogen trykker like eller kommenterer på det, vi skriver eller deler, konstaterer han.
Og spørger man manden bag det hele, Mark Zuckerberg, er Facebook først lige startet.
- Det har været en fantastisk rejse hidtil. Men det, vi står foran, er endnu mere spændende, erklærede han efter sidste uges regnskab.
/ritzau/