Glem Robinsonlisten: Sig dette når SPAM-opkald ringer, og de vil aldrig kontakte dig igen

Skrevet af Nicolai Haugsted

1 uge siden

|

06/05/2024
Foto: Elena Uve/Shutterstock
Foto: Elena Uve/Shutterstock
Er du træt af uønskede opkald fra telefonsælgere- og svindlere? Så sig blot dette i røret.

Dagens topnyheder

Telefonspam fortsætter med at plage forbrugerne, trods fremskridt inden for databeskyttelse og lovgivning.

Hver dag modtager utallige mennesker uønskede opkald, der ikke kun forstyrrer dagligdagen, men også udgør en potentiel risiko for svindel. Disse opkald kan virke uundgåelige, men der er strategier, som kan minimere og endda stoppe irritationen.

Men heldigvis har elEconomista.es delt tricket der virker ligeså godt i mediets hjemland, Spanien, som det gør herhjemme i Danmark.

En effektiv metode til at håndtere telefonspam er ved at udfordre opkalderen direkte.

Når du modtager et spam-opkald, bør du ganske simpelt spørge: "Hvor har du mit nummer fra?" Det simple spørgsmål tvinger opkalderen til at afsløre, om de lovmæssigt har erhvervet dit nummer gennem en kontrakt eller aftale, hvor du har givet tilladelse til kommercielle opkald.

Ifølge databeskyttelsesloven er virksomheder forpligtede til at informere dig om, hvor de har fået dine oplysninger fra og hvilken behandling, de udfører med disse. Hvis det viser sig, at en virksomhed har dine oplysninger lovmæssigt, skal du blot bede dem om at stoppe med at kontakte dig, hvilket de er forpligtede til at respektere ifølge Datatilsynets regler.

Men hvad hvis operatøren nægter at give dig nødvendige oplysninger eller ignorere din anmodning? I Danmark er dette både ulovligt og noget, der kan rapporteres til Datatilsynet. Mange forbrugere oplever, at når de stiller det kritiske spørgsmål, lægger mange af opkalderne på og ringer ikke igen.

Skulle du fortsat modtage opkald, er det en god idé at skrive nummeret ned. Mens du er i samtale med spammeren, kan du true med at indgive en klage til Datatilsynet. Dette er ofte nok til at standse fremtidige opkald.

Ved at tage disse skridt kan forbrugerne ikke kun beskytte deres personlige informationer men også bidrage til at skabe en kultur, hvor virksomheder tøver med at overtræde forbrugernes rettigheder. Med stigende opmærksomhed og klager kan dette føre til en nedgang i telefonspam og styrke databeskyttelsen.