Svindelannonce-industrien havde travlt i 2024, og blandt de mest eftertragtede ansigter var tv-værten Anders Lund Madsen.
Men nu ser det ud til, at stormen har lagt sig, fortæller han til Ekstra Bladet.
– Der er blevet stille med de falske annoncer – med mit ansigt på i hvert fald. 12.000 falske annoncer (mindst) talte Tjekdet.dk op før sommer engang, hvilket placerer mig på en flot andenplads efter Divya Das med imponerende 18.000 falske annoncer på sit navn, lyder det fra Anders Lund Madsen i en skriftlig besked til Ekstra Bladet.
Tv-værten ser ud til at tage hele situationen med et glimt i øjet, men undrer sig stadig over, hvorfor Meta, selskabet bag Facebook, ikke har reageret.
– Jeg ved ikke, hvem der er årets falske ansigter i denne omgang, men de har min dybeste sympati. Jeg har ikke hørt et kvæk fra Meta, ligesom Lovens Lange Arm også lader vente på sig. Jeg gætter på, at de er i fuld gang med en storstilet efterforskning og venter med at ringe til mig, før de har anholdt bagmanden.
Et udbredt problem blandt tv-profiler
Anders Lund Madsen er langt fra den eneste tv-vært, der har set sit ansigt misbrugt i svindelannoncer. Både DR og TV 2 har oplevet en strøm af falske reklamer, hvor deres mest kendte ansigter pludselig promoverer alt fra investeringsfup til skønhedsprodukter, de aldrig har hørt om.
Problemet er blevet så massivt, at DR, TV 2 og B.T. tidligere på året sendte et fælles åbent brev til Meta med en opfordring om at tage ansvar og handle. E
Efter flere forgæves forsøg på at få de falske annoncer fjernet, valgte tv-stationerne at gå sammen og melde sagen til EU-Kommissionen gennem det danske DSA-tilsyn.
Selvom danske medier har gjort deres for at bekæmpe fupannoncerne, synes svindlerne altid at være et skridt foran. Men Anders Lund Madsen lader sig ikke kue af det. Han ser ud til at acceptere situationen med en vis portion humor og en ironisk distance til det hele.
For nu er der dog ro på Madsen, men som han selv bemærker, varer det nok ikke ved.