Indledning

KC

268 uger siden

|

29/10/2019
Studie
Indledning
Sådan laver du en god indledning.
Hvordan er det lige man kommer i gang og får skrevet en god indledning? Det kan du få svar på her, hvor du kan læse alt om emnet.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Godt begyndt er halvt færdigt siger man, og sådan kan det også føles ved en indledning.

Indledning

At en god indledning er vigtig ved du sikkert både fra litteratur og film. Hvis ikke den er på plads, så står man som publikum af og mister interessen for det, der sker foran næsen på en.

Derfor er det også vigtigt, at du sender din læser på vej med en god indledning.

En indledning introducerer din læser til det emne, som din opgave handler om og ikke mindst til din behandling af det. 

I indledningen kommer man bl.a. ind på:

  • Opgavens emne
  • Problemstillingen i opgaven
  • Formålet med opgaven
  • Hvilke begrebsdefinitioner der er med
  • Hvilken metode der er anvendt
  • Hvilke teorier der er anvendt
  • Hvilken empiri, hvis relevant
  • Hvordan opgaven er bygget op

Formål

Som med eksemplet i starten med en bog eller film, så skaber du med din indledning nogle forventninger hos din modtager om, hvad de nu skal i gang med, og derfor er det vigtigt, at du informerer tydeligt i begyndelsen af en opgave omkring, hvad der skal ske.

Det vil sige at du introducerer det problem, som du kigger nærmere på i løbet af opgaven, og ikke mindst hvordan du vil løse det. 

Nogle gange, men ikke altid, kan du skabe en såkaldt cliffhanger i din indledning at antyde, hvilken konklusion eller løsning der venter læseren, men det fungerer bedst, hvis der er en eller anden form for overraskelse i den.

Inden du går i gang med at skrive

Inden du går i gang med at skrive din indledning, skal du have indsamlet alle de oplysninger, som du skal bruge fra resten af opgaven til at skrive den.

Så kan du også lettere bevare den røde tråd.

Det er en god idé at klargøre for dine valg i indledningen, da det bl.a. kan forhindre at der opstår spørgsmål i læseren hoved senere omkring, hvorfor der er valgt den ene vinkel frem for dem anden eller hvorfor et eller andet oplagt ikke er taget med.

Det eneste du ikke må gøre her, er at begynde at diskutere dem, fa det hører til andre steder i opgaven.

Husk at tænke positivitet ind i din indledning og undgå at læseren ikke får en god start. Se også afsnittet faldgruber ved indledning.

Trevl nettet igennem for gode indledninger og spørg også de af dine kammerater, der plejer at have godt styr på denne del, om du må se nogle af deres tidligere opgaver og om de vil være villige til at læse din indledning igennem.  

Det er nemlig let at stirre sig blind på sin tekst, når arbejder med den, og andre kan nogle gange hurtigere spotte ting, som man selv har overset.

Tjek om indledningen kan leve op til konklusionen, når opgaven er færdig og ret så indledningen til, så intet bliver glemt. 

Sådan skriver du en indledning

En god indledning giver læseren en kort introduktion til, hvorfor både du og de skal beskæftige sig med denne opgave eller dette emne.

Du må gerne fortælle:

  • Hvorfor emnet er interessant at kigge nærmere på?
  • Hvad det centrale indhold er?
  • Hvilke afgrænsninger du har sat for opgaven? 
  • Hvordan du har valgt at gribe opgaven og arbejdet med kilder an?
  • Hvad du har forventning om at kunne vise/bevise i løbet af opgaven.

Klæd din læser godt på ved at give ham eller hende et kort til, hvad du gør, hvorfor du gør det og ikke mindst hvordan du gør det. 

Faldgruber

Der er som regel ikke de store problemer i at lave en indledning, men der er nu alligevel et par faldgruber, som du skal passe på.

Lad være med at: 

  • Gøre indledningen alt for lang.

  • Gå i detaljer. Alle detaljer hører hjemme i selve opgaven og ikke i en indledning, der overordnet beskriver de, hvad selve opgaven handler om. 

  • Undskylde og lad være med at beklage de ting, som evt. ikke fik taget med i din opgave af den ene eller den anden grund, for det forhindrer at din læser kan gå videre med et positivt indtryk, og glæde sig til at læse din opgave. 

  • Bruge et sprog, der skaber usikkerhed hos læseren om, hvad du formår og ikke formår.
    Lad for eksempel vær med at skrive, ”jeg vil forsøge at” eller ”Jeg vil prøve...".
    Skriv i stedet ”Jeg vil vise” osv.