Det er ingens næse gået forbi, at krisen raser.
Det har også sat sine spor hos dagligvarekæden ‘Rema 1000’, som også er ramt af inflationen, der brager i vejret.
Man skal ikke mange uger tilbage, før oktober-tallene viste, at forbrugspriserne var 10,1 procent højere, end de var i oktober sidste år.
Det løfter tal fra Danmarks Statistik sløret for.
Men selvom inflationen er tårnhøj, så kan Henrik L. alligevel ikke få det til at hænge sammen med priserne på mejeriprodukterne i hans lokale Rema 1000.
Det oplyser han i et brev til nationen, ifølge det danske medie Ekstra Bladet.
I brevet skærer han ud i pap, at han er klar over, at de stigende energipriser presset produktionspriserne i vejret, men han er helt uforstående overfor, at nogen priser på mejeriprodukter er steget med 50 procent.
Desuden afslører han en række eksempler, som han selv har oplevet på egen krop.
Til dette kalder han grådighed, at Rema 1000s egen skiveskårede Gouda ost plejede at koste 21,95 kroner, og nu koster den 33,95 kroner - altså en prisstigning på 50 procent.
Dertil tilføjer han, at en trekant brieost steget fra 9,95 til 14,95 kroner, og en mayonnaise i pose er steget fra 10,95 til 17,95 kroner.
Han mener ikke, at prisstigninger på den hylde kan forsvares på trods af de stigende produktionsomkostninger.
Rema 1000s svar
Nationen! har efterfølgende sendt hans brev videre til discountkæden, som svarer følgende:
"På trods af inflationen, så ønsker vi altid at være konkurrencedygtige på priserne – også i de tilfælde, der bliver fremhævet her."