Udbetaling Danmark får i disse dage ekstraordinært mange henvendelser om svindelmails, der forsøger at lokke fortrolige oplysninger ud af intetanende borgere.
Det oplyser Udbetaling Danmark i en pressemeddelelse.
Folk, der modtager de falske mails i Udbetaling Danmarks navn, bliver bedt om at oprette en ny konto for at modtage penge fremover.
- Det begyndte allerede tirsdag, hvor vi fik rigtigt mange opkald fra borgere, der havde modtaget disse her mails, som de undrede sig over. Det sker jævnligt, at nogen misbruger Udbetaling Danmarks navn på denne her måde. Men det, vi oplever lige nu, har et omfang, vi ikke har set tidligere, siger pressechef i Udbetaling Danmark Mette Beck til Ritzau.
- Folk ringer i et stort omfang til os. Det er mange hundrede opkald om dagen og flere tusinde borgere, der har henvendt sig de sidste par dage.
Presset fra borgere, der ringer ind for at spørge til de falske mails, er blevet så omfangsrigt, at Udbetaling Danmark nu har sat en advarsel på deres ventetone.
Mette Beck opfordrer berørte borgere til straks at slette svindelmailen. Derudover understreger hun, at Udbetaling Danmark aldrig skriver uopfordret til borgere pr. mail på den måde.
Ifølge Det Kriminalpræventive Råd bør man aldrig skrive personlige oplysninger i en e-mail - for ingen reelle virksomheder eller myndigheder vil anmode om den slags over e-mail eller sms, skriver Ritzau.
Daniel advarer efter frygtelig oplevelse i trafikken: ‘Det er et mordvåben’