Firmaet Carly har netop nået en milepæl: Carlys avancerede reparations- og vedligeholdelsesløsning for bilejere har nu passeret 250.000 brugere i de nordiske lande.
En såkaldt OBD-scanner forbundet med en app gør det muligt for bilejere selv at holde øje med de informationer, som mekanikere traditionelt har hentet fra bilens computer.
Løsningen, som udbydes af CarTech-firmaet Carly, hjælper bilejeren til at forebygge problemer og undgå unødvendige ture til mekanikeren. Det hele foregår ved hjælp af bilejerens smartphone.
Sådan skriver Carly i en pressemeddelelse, som Dagens.dk har modtaget.
Carlys scanner- og app-løsning er nu for alvor ved at få fodfæste også på det danske marked. Fra 2023 til 2024 er antallet af danske brugere således fordoblet.
Globalt har Carlys OBD-scanner diagnosticeret over 60 millioner biler og givet data om bilernes tilstand direkte til bilejerne.
Selv om brug af scanningsdata fra en bils OBD-port er en metode, som mekanikere har anvendt i årevis, har disse data hidtil ikke været tilgængelige for den enkelte bilejer.
Stigende priser på reparationer og reservedele
Den store interesse for løsningen skal ses i lyset af, at udgifterne til bilreparationer og reservedele er steget markant.
Ifølge den danske bilistorganisation FDM har den generelle inflation presset omkostningerne for reservedele og reparationer i vejret.
De primære årsager til prisstigningerne er ifølge forsikringsselskabet Gjensidige dels, at bilerne er blevet mere avancerede, dels at reservedele generelt er blevet dyrere.
Endvidere har væksten i andelen af elbiler en vis betydning.
En analyse fra brancheorganisationen Forsikring & Pension fra 2023 viser således, at gennemsnitsprisen for reparation af elbiler er 30 procent højere end gennemsnitsprisen for reparation af nyere benzinbiler.
Unødvendige ture på værkstedet kan undgås
Gennem appen tilbyder Carly den enkelte private bilejer mere kontrol over sin bil ved at gøre reparationer og vedligeholdelsesbehov mere tilgængelige, mere transparente og billigere.
For at sikre dette udbyder Carly markedets mest avancerede OBD-scanner, som forbundet med en app hjælper brugeren med at identificere og løse problemer og dermed undgå unødvendige ture på værkstedet.
"Vi ønsker at give bilejerne kontrol over deres biler. Det gør vi ved at give dem den viden og de værktøjer, som de behøver for at overvåge bilens tilstand. Reparationer og vedligeholdelse bør være tilgængelige og til at betale, og i mange tilfælde kan man forebygge, at problemer overhovedet opstår, hvis man har adgang til de nødvendige data," siger Dali Ati, Head of internationalization hos Carly.
Konsulenthuset McKinsey forventer en betydelig vækst de kommende ti år på det globale software- og elektronikmarked inden for bilbranchen.
Software er udset til at revolutionere bilindustrien og indtage en væsentligt større rolle end tidligere. Imidlertid kan konsekvensen af denne vækst inden for software og elektronik blive, at bilejerne mister kontrollen med deres biler.
Derfor bliver det endnu mere vigtigt i fremtiden, at man har adgang til sin bils data.
Vedligeholdelse af bilen hjemmefra
Carly-løsningen består af en kompakt OBD-scanner, som man sætter i bilens standard-OBD-port.
Denne port findes i de fleste biler, som er produceret efter 2000. Scanneren forbindes med en brugervenlig app, som man kan anvende uden forudgående viden.
Appen leverer oplysninger fra op til 80 elektroniske kontrolenheder i bilen. Desuden oversætter appen bilens komplekse diagnostiske data til let forståelig information.
Dette betyder, at bilejeren via sin smartphone har adgang til en virtuel mekaniker og får et omfattende billede af bilens tilstand, hvilket gør det muligt at diagnosticere og identificere eventuelle fejl, rette fejlkoder og foretage vedligeholdelse hjemmefra.