Storebæltsbroen skal have en ny form for asfalt, som har til formål at mindske brændstofforbruget hos dem, der benytter broen.
I den forbindelse bliver Storebæltsbroen lukket i alt 26 gange over tre uger.
Sådan lyder det fra Storebælt.
Lukningerne kommer til at foregå ved, at broen vil blive lukket i 45 minutter både morgen og aften de næste tre uger. Her melder Storebælt, at bilisterne skal forvente ekstra ventetid.
For bilisterne betyder det, at den vestlige del af Storebæltsbroen i tidsrummene vil blive omlagt fra motorvej til dobbeltrettet landevej.
Det vil sige, at broens trafik er omlagt til to spor, og mens broen er omlagt, vil fartgrænsen være ændret til 80 kilometer i timen.
Ændringer af fartgrænser og omlægning af trafik vil stå på fra tirsdag den 11. april til og med torsdag den 27. april.
Men de mange lukninger vil give sig godt ud, når vejarbejdet engang er ovre. Den nye type af asfalt, der skal lægges på broen, er lettere for dækkene at køre på.
Belægningen vil give mindre rullemodstand mellem dæk og vej, hvilket yderligere betyder, at køretøjerne, der færdes på broen, både vil udlede mindre CO2 og spare en smule brændstof.
Noget der både gavner klimaet og den enkelte bilist.