Internettets digitale kompas ændrer retning.
Google, verdens største søgemaskine, har sat en ny kurs, og det betyder et farvel til de landespecifikke domæner, som mange har brugt i årevis – inklusive det velkendte google.dk.
Snart vil danskerne, sammen med brugere i resten af verden, automatisk blive ledt ind på google.com, uanset hvilken landekode de forsøger at bruge.
For nogle lyder det som en mindre revolution. For de fleste vil det blot være en ændring, der sker i stilhed oppe i adresselinjen.
Beslutningen er truffet i Googles hovedkvarter og annonceret via virksomhedens egen blog. Her fremgår det, at overgangen til én global platform skal ske gradvist hen over de kommende måneder. En konkret dato for skiftet er dog ikke offentliggjort.
Ifølge teknologimediet PCMag.com betyder ændringen, at adresser som google.co.uk og google.fr også bliver lagt i graven – i hvert fald som selvstændige destinationer. I praksis vil brugere fra hele kloden i fremtiden blive sendt direkte videre til google.com, uanset hvorfra de tilgår søgemaskinen.
Det er dog ikke selve søgefunktionen, der ændres. Googles løfte er klart: Søgeresultaterne forbliver, som brugerne kender dem, og den geografiske relevans i søgeresultaterne bibeholdes. Det handler alene om at forenkle infrastrukturen og samle trafikken ét sted.
Helt uden konsekvenser er overgangen dog ikke. Brugere kan blive nødt til at indtaste visse præferencer på ny – eksempelvis sprogvalg eller filtre – når de skifter til den globale platform.
Google har ikke forklaret præcis, hvorfor de skifter strategi, men ændringen passer ind i tech-gigantens mønster: En løbende justering af brugeroplevelsen for at imødekomme teknologisk udvikling, nye lovgivningskrav og en stigende globalisering af internettjenester.
Så næste gang du taster google.dk i browseren og ender et andet sted, er det ikke dig, der har trykket forkert – det er bare en ny æra, der er begyndt.