Slut for borgere i København: Lidl træffer stor beslutning

Henrik Rothenbücher

149 uger siden

|

09/02/2022
Indland
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Allerede fra denne uge bliver det stoppet.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Efter seks ugers test tilbage i 2021 har dagligvarekæden Lidl valgt at droppe den trykte tilbudsavis i København. Allerede i indeværende uge (uge 6) vil københavnerne ikke længere modtage den ellers velkendte, trykte tilbudsavis fra Lidl.

På ugentlig basis drejer det sig om mere end 162.000 tilbudsaviser. Der vil fortsat være tilbudsaviser i butikkerne, ligesom kunder, der har bedt om at få tilbudsavisen via Permission+-ordningen, stadig kan få den omdelt.

Det oplyser Lidl Danmark i en pressemeddelelse.

Det er slut med den trykte Lidl-tilbudsavis i København. Dagligvarekæden Lidl har på baggrund af en omfattende test foretaget tilbage i efteråret 2021 besluttet, at københavnerne ikke længere automatisk modtager den trykte tilbudsavis.

Det drejer sig i første omgang om mere end 162.500 husstande i København.

”Vi har længe haft et ønske om at fjerne tilbudsaviserne. Derfor valgte vi tilbage i oktober 2021 at køre en seks ugers testperiode, hvor vi fjernede den trykte tilbudsavis i blandt andet København. Testen er forløbet over al forventning, og vi har derfor trykket på knappen og kan offentliggøre, at tilbudsavisen ikke længere bliver sendt ud til alle københavnske kunder. Det gælder allerede fra denne uge”, siger Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl, og fortsætter:

”Der er selvfølgelig mange overvejelser i spil bag så stor en beslutning. Danskerne har i mange år været vant til at modtage ugentlige tilbud fra dagligvarekæderne direkte i postkassen. Vi ser dog, at flere og flere vælger den trykte tilbudsavis fra og i stedet for bruger digitale løsninger som vores kundeapp Lidl-Plus. Det er vi glade for – og derfor er vi også trygge ved beslutningen, selvom vi naturligvis også fremover følger udviklingen og kundernes reaktion nøje”.

Tilbudsavisen skal på sigt droppes i hele landet

I Lidl håber man, at kædens mange kunder vil tage godt imod det nye initiativ, og planen er da også på sigt at udfase den trykte tilbudsavis i resten af Danmark.

I første omgang har dagligvarekæden valgt at gøre den trykte udgave af tilbudsavisen 11 % mindre.

”Vores beslutning sker selvfølgelig også på baggrund af det klimamæssige aftryk, som de trykte tilbudsaviser afgiver, samt økonomien i at trykke og distribuere dem. Det vigtigste for os er dog, at alle vores gode tilbud stadig finder vej til vores mange kunder, hvilket i stigende grad sker digitalt. Vi ser i den kommende tid derfor også ind i muligheden for at droppe tilbudsavisen i resten af landet, men det kræver flere tests, så det sker i det rette tempo. Det er stadig nyt land for os, da den trykte tilbudsavis i mange år har været den direkte indgang til de danske forbrugere,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl.

Lidl understreger, at kunderne selvfølgelig stadig kan forvente at få de bedste tilbud i dagligvarekædens butikker over hele landet – og til de bedste priser.

Fakta:

  • Lidl har fra uge 6 stoppet alt distributionen af den trykte tilbudsavis i København. På ugentlig basis er det over 162.500 tilbudsaviser.
  • Der vil fortsat være tilbudsaviser i butikkerne, ligesom kunder, der har bedt om at få tilbudsavisen via Permission+-ordningen, stadig kan få den omdelt.
  • Dagligvarekæden har valgt at gøre den trykte udgave af tilbudsavisen 11 % mindre.
  • Læs mere om Lidl Plus på lidl.dk/Lidl-Plus, eller download den via App Store og Google Play.
  • I Lidl Plus-appen finder kunderne blandt andet skarpe kupon-tilbud, kvitteringer, tilbudsaviser, butiksoplysninger og medlemskort, og det hele samlet ét sted på mobilen.