Da arbejdet med Odenses letbane gjorde krav på et stykke jord ved Rosengårdcentret, stod parkeringspladser højt på listen over fremtidsplanerne.
Men da støvet fra anlægsarbejdet havde lagt sig, valgte centerledelsen at vende blikket mod en grønnere løsning.
Ifølge centerchef Morten Blomstrøm var der ingen grund til at udvide asfaltjunglen yderligere.
– Vi har lavet mange flere grønne områder – senest ved Powers indgangen, hvor vi har tilføjet træer dernede for at forskønne og gøre det mere urbant. Vi vil gerne give vores kunder en lækker helhedsoplevelse, når de kommer hertil, siger han til Fyens Stiftstidende.
Blomstrøm understreger, at letbanen allerede har ændret kundestrømmen. Flere ankommer med offentlig transport, og for at gøre deres oplevelse endnu bedre har centret investeret millioner i en overdækket gang fra stoppestedet til indgangen.
Målet er klart: Rosengårdcentret vil være mere end blot et shoppingmekka. Den grønne omstilling skal gøre området til en central del af byens puls og knytte stærkere bånd til Odenses øvrige hotspots som universitetet og det nye supersygehus.
Selvom der stadig er over 3000 gratis parkeringspladser til rådighed, var det for ledelsen tid til at prioritere anderledes. Udendørsarealerne skal ikke længere kun være praktiske – de skal også være hyggelige.
Med over syv millioner gæster i 2024 er det tydeligt, at Rosengårdcentret ikke bare vil være en shoppingdestination, men også en grøn oase i hjertet af Odense.