Discountkæden Basalt førte sig frem på, at de ville levere varer, der prismæssigt kunne konkurrere med butikkerne ved den dansk-tyske grænse.
Nu skriver AvisenDanmark at kæden opgiver at matche grænsepriserne.
Nu har Salling Groups nye discountkæde nemlig sat priserne op på grænse-klassikerne, sodavand og slik, da de ikke kan følge med priserne, som butikkerne ved grænsen sælger varerne til alligevel.
“Det har været en kæmpe succes, men vi må erkende, at vi ikke kan holde de lave priser med de afgifter, vi har i Danmark. Vi har lukket grænsepriserne ned og skabt et nyt univers, der hedder 'vilde tilbud'”, lyder det fra kædechefen i Basalt, Henrik Nielsen.
Dog er butikskædens priser stadig noget under de konkurrerende, danske discountkæders, så man behøver stadig ikke at trille til grænsen for billig sodavand, da en ramme Pepsi blot koster 55 kroner:
“Vi sælger næsten lige så meget, som vi gjorde før. Det er imponerende. Men vi vil ikke kalde det grænsepriser, for vi vil gerne være troværdige”, udtaler Henrik Nielsen.
Salling Group holder dog fortsat fat i konceptet, da der er nye Basalt-butikker på vej i Fredericia og tre andre byer. Dog bliver butikkerne i Hellerup og Brønshøj lavet om til Netto.
Basalt blev lanceret i oktober 2022, og formålet med kæden var, at gøre den endnu billigere end de dengang etablerede discountbutikker.
B.T. pristjekkede 14 forskellige dagligvarer i 11 supermarkedskæder tilbage i november, og her var det tydeligt, at Basalt var ultimativt billigst. De ‘vandt’ nemlig med hele 27,41 kroner ned til nummer to.