Danmark har siden 2008 haft en såkaldt CV9035 som en del af pakken med pansrede køretøjer. Køretøjet er en såkaldt ‘IKKer’, et infanterikampkøretøj.
Køretøjet kan således både bruges til at transportere soldater - typisk infanterister - og ydermere indgå i reel kamp, da køretøjet både har et tungt maskingevær og en 35 millimeter kanon.
En IKK er altså et effektivt redskab på slagmarken, hvorfor den også er en vigtig hjørnesten i 1. Brigade - Hærens knytnæves - virke.
Desværre er køretøjerne efter 14 års brug meget slidte. En aktindsigt, som Berlingske og 24Syv har fået, afslører flere store problemer med køretøjerne.
Det omfatter, at brændstoftankene lækker, at der er revner i de beslag, som skal beskytte IKKerne mod påkørsel af miner, og at dele decideret er knækket af.
Samtidig fortæller aktindsigten, at de slidte køretøjer allerede skulle have været opgraderet sidste år.
Dog forlyder det, at det ikke vil ske før 2030. I stedet satser Forsvaret på at spare på det antal kilometer, soldaterne får lov at køre med IKKerne, og på at øge brugen af simulation på computere.
Af denne grund må IKKerne derfor maksimalt køre 1.800 kilometer over en treårig periode - hvilket blot er 1,6 kilometer om dagen.
Denne regel gælder også den danske kampbataljon på 800 mand, som Danmark har stillet til rådighed på 5-dages beredskab.
For at spare på kilometerne på IKKerne har Forsvaret flere knapper at skrue på, forklarer Palle Bo Svendsen, der er oberstløjtnant og næstkommanderende i Hærens 1. Brigade.
“Når vi har været på øvelse og har skullet flytte IKKen tre-fem kilometer mellem to faser, ville vi tidligere køre dem. Men i dag flytter vi dem ofte med lastbil for at spare på kilometerne,” siger han.
Når personnel skal simulere fjende på øvelser har man også fundet et alternativ til at spare på kilometerne.
“Der bruger vi typen geländewagen, hvor vi sætter en markering på, så alle er enige om, at det er en IKK. Der sparer vi også nogle IKK-kilometer, men dem, der kæmper imod den, får ikke helt samme oplevelse. Det er et nødvendigt kompromis,” siger Palle Bo Svendsen.
Foruden 45 IKKer har Danmark 44 kampvogne af typen Leopard 2A7, som man siden 2019 har fået indfaset efter at have haft 2A5 siden 1998.