Dansk Folkeparti har fået en ufrivillig pause på de sociale medier.
Partiets annoncekonto på Meta-platformen har været utilgængelig i over en måned, og der er endnu ingen afklaring på, hvornår – eller om – kontoen bliver genåbnet. Det har skabt frustration hos partiet, der nu arbejder på en løsning.
Ifølge partiets digitale teamleder, Mike Kaltoft, er det fortsat uklart, hvorfor kontoen er blevet lukket.
"Vi ser på sagen og prøver at få Facebook til at genåbne vores annoncekonto. Vi er i kontakt med dem, men har ikke fået svar endnu," forklarer han til mediet Markedsføring.
Selvom situationen i øjeblikket ikke er akut for partiets kampagner, er Kaltoft opmærksom på de potentielle konsekvenser:
"Det er ikke en udfordring lige nu. Men det kan det blive på sigt. Og det er en kæmpe udfordring, hvis den ikke bliver genåbnet," tilføjer han.
1.700 annoncer forsvundet
Lukningen betyder blandt andet, at offentligheden ikke længere kan få indsigt i Dansk Folkepartis tidligere annoncer via Facebooks Ad Library. Normalt giver værktøjet mulighed for at se, hvilke kampagner politiske partier kører, og hvordan deres budgetter bliver fordelt.
Nu er omkring 1.700 af partiets tidligere annoncer midlertidigt væk fra platformen.
Meta: Det ligner en teknisk fejl
Martin Ruby, Metas politiske chef for Norden, understreger, at der umiddelbart ikke er tale om en bevidst handling fra det sociale medies side:
Så vidt han forstår sagen, er den stadig i proces, men det virker som en teknisk fejl.
Mens sagen stadig er under behandling, må Dansk Folkeparti finde andre måder at nå ud til deres vælgere digitalt. Sociale medier er blevet en vigtig kanal for politiske partier, især i forbindelse med valgkampagner. Derfor kan den fortsatte blokering skabe problemer, hvis den trækker ud.