Der vil mangle 1.300 pædagoger i Danmark i 2035 for bare at fastholde det uddannelsesniveau, der er i daginstitutionerne i dag.
Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd for BUPL.
”Rekrutteringskrisen har sendt pædagogandelen i vores daginstitutioner helt i bund. Mange steder er der stuer helt uden uddannede pædagoger, og hver fjerde pædagog er den eneste med en pædagoguddannelse på sin stue. Derfor er der heller ingen tvivl om, at vi bør have højere ambitioner end at fastholde status quo”, siger BUPL-formand Elisa Rimpler i en pressemeddelelse, og uddyber:
”Den faglighedskrise, daginstitutionerne står i i dag, smitter af på kvaliteten, og det er særligt kritisk i lyset af, at kompleksiteten i det pædagogiske arbejde kun stiger med den udbredte mistrivsel og stigning i børn og unge med behov for særlig støtte”.
Analysen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser samtidig, at der vil mangle 5.800 pædagoger i 2035, hvis målet er at genoprette uddannelsesniveauet i vores institutioner og nå en pædagogandel på blot 60 procent, som var niveauet i 2014.
For tidligt at afblæse faglighedskrisen
Arbejderbevægelsens Erhvervsråds analyse kommer efter, at en mekanisk fremskrivning fra Finansministeriet sidste måned konkluderede, at pædagogmanglen vil være løst i 2035.
Det har modsat længe været forventningen, at pædagogmanglen ville vokse de kommende år, men fordi der bliver født færre børn end forventet, bliver pædagogmanglen også mindre. Finansministeriets fremskrivning tager dog hverken højde for, at søgningen til pædagoguddannelsens fortsatte med at falde i årene efter 2022, som prognosen er baseret på, eller for at pædagogandelen i landets daginstitutioner er alarmerende lav.
”Det er er desværre alt for tidligt at afblæse faglighedskrisen, selvom der bliver født færre børn end forventet. Til gengæld står vi med alletiders chance for at genoprette kvaliteten og bringe den katastrofalt lave pædagogandel op på et acceptabelt niveau, fordi pædagogmanglen er af en mere overkommelig størrelse end tidligere forventet”, siger Elisa Rimpler.
Det kræver ifølge hende flere tiltag, hvis det skal lykkes at sikre flere pædagoger til landets daginstitutioner.
”Hvis vi skal have pædagoger nok i fremtiden, skal det være mere attraktivt at blive og være pædagog. Det handler om vilkårene, og så er vi selvfølgelig nødt til at sikre os, at en ny styrket pædagoguddannelse tiltrækker flere unge til faget, samtidig med at flere erfarne medhjælpere og pædagogiske assistenter får muligheden for at tage en pædagoguddannelse med merit imens de arbejder”, siger hun.