Kvickly, SuperBrugsen og 365discount afslørede nye tiltag - og nu modtager de skarp kritik

Nicolai H

3 timer siden

|

25/02/2025
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Beslutningen fra Coop bliver ikke vel modtaget af alle.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Hvis du har bladret i en ny tilbudsavis fra SuperBrugsen, Kvickly eller 365discount, har du allerede kigget på Coops nye tiltag - selvom du måske ikke har opdaget det.

Sagen er nemlig den, at de modeller, der optræder i tilbudsavisen, er skabt af kunstig intelligens.

Formålet er at spare penge, øge diversiteten og gøre katalogerne mere fleksible, men initiativet møder også stærk kritik fra branchen.

Sådan skriver TV 2.

Økonomisk incitament

Coops senior marketingschef, Heidi Kessler, forklarer, at teknologien åbner helt nye muligheder:

"Vi ser, at den digitale udvikling er så fremskreden, at det faktisk er muligt at skabe naturtro modeller med teknologien," udtaler hun i ‘Go’ morgen Danmark’.

Beslutningen er primært økonomisk, da Coop har reduceret brugen af fysiske modeller og dermed sparer en skilling.

Alternativet ville være at præsentere tøjet liggende på et bord uden en menneskelig figur.

Skarp kritik

Dog er der også en anden side af sagen.

Clara Svane, der er CEO hos modelbureauet Swan Scouting, kalder Coops beslutning 'dybt problematisk'.

"Det er også en måde at profitere på diversitet uden at investere i det, og det er i forvejen svært som sort eller brun model at komme ind i den her branche," siger hun.

Clara Svane frygter, at Coops eksempel kan få store konsekvenser. Ikke kun for modeller, men også for fotografer, makeupartister, stylister og andre, der traditionelt arbejder på fotoshoots.

Heidi Kessler anerkender kritikken, men understreger, at Coop stadig ansætter menneskelige modeller, og at de gør meget for at være transparente omkring brugen af AI.