McDonald’s har i mange år haft såkaldte coinoffers, hvor man blandt andet kan få en cheese- eller hamburger for små 10 kroner.
Det er en ting, som de fleste kender eller har smagt, hvis man har været forbi en af kædens restauranter.
Men fra 5. april er det slut med Coinoffer, som det er kendt som.
Fra 5. april stiger McDonald's cheeseburger nemlig i pris, fortæller kædens kommunikationschef i Danmark, Mads Jensen.
“Fra 5. april sætter franchisetagerne priserne op, og der, hvor gæsterne formentlig vil mærke det, bliver ved cheeseburgeren. Prisen på cheeseburgeren har været kunstigt lav i over 20 år, og nu giver vi så mulighed for at sætte den op til 12 kroner,” fortæller Mads Jensen til Ekstra Bladet.
Coinoffer blev opfundet i slut-90'erne, hvor man satte priserne ned i forbindelse med et kampagnetilbud, som altså siden da har været en permanent kampagne, der i dag er ikonisk for McDonald’s.
Grundet den nuværende inflation, så oplever McDonald’s også stigende priser i deres produktion, hvorfor man altså nu er nødt til at hæve prisen med 20 %. Kæden håber på forståelse fra kundernes side.
“Jeg tror efterhånden, at folk har indset, at der er prisstigninger på en lang række ting, heriblandt hvede- og oksekødspriserne. Så vi håber, at folk har forståelse for det,” siger Mads Jensen.
Han tilføjer, at prisen på hamburgere stadig vil ligge på ti kroner.
Men generelt set vil der være en prisstigning på omkring to procent på hele menukortet.
Dog kan de forskellige franchisetagere i Danmark selv justere prisen indefor en fastlagt minimums- og maksimumsgrænse.