Antallet af offentlige ladepunkter i Danmark nåede 30.439 ved udgangen af december 2024. Det er en stigning på 12.071 ladepunkter sammenlignet med 2023, hvor der var 17.368 offentlige ladepunkter.
Det svarer til en vækst på 69,5 procent i løbet af året.
Denne vækst skyldes primært det stigende behov for ladeinfrastruktur til det voksende antal elbiler i Danmark.
“Ladeinfrastrukturen fortsætter med at vokse, hvilket er positivt. Med den forventede stigning i antallet af elbiler, som vi ser i de kommende år, er det afgørende at sikre, at der er nok ladepunkter til at imødekomme behovet. Hvis bilafgifterne fortsat gør det attraktivt at vælge en elbil, kan vi se op mod 1,6 millioner elbiler på vejene i 2030. Derfor skal vi fortsat prioritere udbygningen af ladeinfrastrukturen for at understøtte den grønne omstilling,” siger Allan Skytte Christensen, chefkonsulent i Mobility Denmark i en pressemeddelelse.
Pr. 31. december 2024 var 3.999 af de offentlige ladepunkter lynladere, hvilket er en stigning på 154,7 procent sammenlignet med 1.576 lynladere ved udgangen af 2023. Dette betyder, at antallet af lynladepunkter er mere end fordoblet på et år.
Selvom der er sket en væsentlig udbygning af ladeinfrastrukturen, er der stadig et stort pres på ladestandere i perioder med høj trafik.
Udover den fortsatte udbygning af ladeinfrastrukturen er der behov for bedre konkurrencevilkår på lademarkedet. Større konkurrence kan hjælpe med at åbne markedet og sænke priserne for forbrugerne.
“Selvom vi ser en markant stigning i antallet af ladepunkter, er der stadig et stort behov for forbedrede konkurrencevilkår på lademarkedet. Mange forbrugere er bundet til én udbyder på grund af bundlede ladeaftaler, hvilket betyder, at de ikke nødvendigvis får adgang til de bedste priser eller den bedste tilgængelighed. Hvis vi åbner markedet for mere konkurrence, kan det bidrage til at aflaste ladestandere, især i perioder med høj efterspørgsel,” siger Allan Skytte Christensen, chefkonsulent i Mobility Denmark.
Et midlertidigt forbud mod bundling af ude- og hjemmeladningsløsninger er et af Konkurrencerådets syv anbefalinger til bedre konkurrence, som Mobility Denmark støtter. En bundle “lukker” det offentlige lademarked, fordi forbrugerne leder efter én bestemt udbyder i stedet for at orientere sig blandt operatører. Dermed påvirkes priserne på opladning ikke af en åben konkurrence.
Forbuddet vil bidrage til, at forbrugerne i højere grad søger den bedste pris blandt flere udbydere og skabe øget konkurrence mellem ladeoperatørerne. Du kan læse mere om Mobility Denmarks forslag til fri og retfærdig opladning her.