De kolde vintermorgener sniger sig så småt ind, og det betyder for alle pendlere mere arbejde fra morgenstunden af.
Bilruderne fryser ofte til, og derfor anvender mange tricket med at tænde bilen 10 minutter før man reelt skal køre. Det skal du dog passe på med - især hvis du har en dieselbil.
Det siger seniortekniker hos FDM, Jørgen Jørgensen.
”Det er nemlig marginalt, hvor meget temperaturen i bilens kabine stiger ved tomgang. Det kan ganske vist gøre det nemmere at skrabe is af ruderne, til gengæld skader det den kolde motor, da der er en dårlig forbrænding. Har man en dieselbil, sker der desuden en tilsodning af indsugningssystemet og partikelfilteret,” siger Jørgen Jørgensen til FDM.
Men hvad skal man så gøre?
Ifølge seniorteknikeren, så kan bør man anskaffe sig en bil med motor- og kabinevarmer, da det både varmer mere og altså ikke påvirker selve motoren.
Det er dog langt fra kun bilens motor, der tager skade af tomgangskørsel.
Ganske vist er brændstofforbruget meget begrænset, men da katalysator og partikelfilter er afhængige af, at motoren er driftsvarm, forurener udstødningen fra en kold motor uforholdsmæssigt meget.
Derfor har en række af landets kommuner også indført regler for, hvor længe man må holde i tomgang uden at være ude i bevægelse.
Oftest er tidsgrænsen sat til et minut, men i få tilfælde er den på op til tre minutter.
Opdages man i at have holdt i tomgang i længere tid end det tilladte, så kan det give en bøde.
Man må heller ikke forlade bilen og lade den stå i tomgang, det giver også en bøde. Bliver bilen stjålet mens den står efterladt i tomgang, dækker forsikringen ikke.
”At forsøge at varme bilen i tomgang, er bestemt ikke noget, FDM anbefaler. Ingen bliver varme uden at bestille noget, det gælder også motorer. Har man ikke en motorvarmer, der kan forvarme, er det bare om at hoppe ud i det som en vinterbader. Begynder man med selv at skrabe ruderne fri for is, får man også hurtigt varmen. Det er både godt for en selv, for bilen og for miljøet,” slutter Jørgen Jørgensen.