Der kan ikke herske nogen tvivl om, at den såkaldte ‘tv-krig’ mellem Discovery Networks og YouSee kommer til at koste begge parter. Discovery taber penge, da deres kanaler ikke længere bliver solgt og vist til YouSee, mens YouSee står til at miste en masse kunder.
Det er hvert fald det, som Discoverys undersøgelse viste, og det billede som B.T har fået, efter at være i kontakt med flere YouSee-kunder, der har haft held til at få en stor besparelse, så de ikke trak stikket hos YouSee.
En af de personer er Carl Nielsen, som bestemt ikke var tilfreds med, at YouSee fjernede Discoverys kanaler fra det kommende år. Han undersøgte derfor markedet, og han fandt ud af, at han kunne spare flere penge ved at skifte tv- og internetudbyder, og derefter investere i et Dplay-abonnement.
Da han ringede til YouSee fortalte han derfor, at han skulle bruge en rabat på 150 kroner om måneden, ellers ville han være nødt til at opsige sit abonnement.
Ifølge Carl var det tydeligt at mærke på YouSee, at de står foran et stort dyk i deres kundeantal, for det var ikke små rabatter, som Carl fik forhandlet sig frem til.
YouSee ville hæve hans internetforbindelse og samtidig tænke prisen med 50 kroner. Derudover ville de betale 99 kroner om måneden i fire måneder for, at han kunne få et Dplay-abonnement.
Carl valgte at sige nej, og ti dage senere fik han et endnu bedre tilbud.
Alle kunder bør ringe til YouSee
I stedet for fire måneders Dplay, fik han YouSee til at betale for seks måneder, og samtidig fik han YouSee til at betale for en kortlæser til hans hus, som normalt koster 400 kroner. I alt endte Carl altså med at få hele 1.594 kroner ud af YouSee.
Cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk fortæller til B.T. at andre kunder hos YouSee bør ringe og forhandle en god pris på deres nuværende abonnement. Han kalder det i øvrigt perverst, at YouSee går ind og betaler for et abonnement hos en konkurrent.