Hvad der skulle have været en hyggelig konkurrence på Facebook endte i sidste uge i skænderier, adskillige grimme kommentarer og stor kritik af Bilka i Ishøj.
Det hele startede, da Bilka Ishøj onsdag slog et opslag op på Facebook, hvor varehuset ønskede alle fastende muslimer en glædelig Eid – altså den fest, som følger ramadanen.
I den anledning udlovede Bilka to Eid-kager i en konkurrence, hvor man skulle tagge hinanden på Facebook for at vinde.
Det positive initiativ tog dog hurtigt en drejning, da adskillige Facebook-brugere begyndte at kritisere tiltaget.
De var nemlig sure over, at Bilka havde lavet en konkurrence til fordel for muslimer.
- Jeg mindes ikke, I har trukket lod om en svinekam til danskerne, til jul, lød det blandt andet i en kommentar fra en Facebook-bruger ved navn Tommy.
Foto: Facebook
Til den kommentar svarede Bilka følgende:
- Vi har en mangfoldig kundegruppe og for en del fylder Eid meget. Ligeledes har vi året igennem mange forskellige konkurrencer - til jul havde vi for eksempel vores Pakkespil, hvor man kunne vinde præmier hele december måned, og på den måde forsøger vi at ramme alle vores kunder, lød det i et forklarende svar fra Bilka.
Men Tommy var ikke den eneste, der var vred over konkurrencen:
Foto: Facebook
Foto: Facebook
De mange kritiske kommentarer fortsatte til konkurrencens opslag, og til sidst blev tonen så grov og krænkende, at Bilka valgte at slette konkurrencen fra Facebook.
Det forklarer Kasper Reggelsen, der er kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked, til Dagens.dk.
Han afviser, at konkurrencen blev pillet ned af hensyn til de kunder, der blev provokeret af, at Bilka afholdt en konkurrence for muslimer.
- Det er rigtig ærgerligt, men tonen blev simpelthen for grov. I Bilka vil vi gerne stå på mål for skældud, og vi vil meget gerne have tilbagemeldinger fra vores kunder, men vi ønsker ikke, at vores brugere taler sådan til hinanden, som det desværre var tilfældet her, forklarer han.
Han understeger samtidig, at det er sjældent, at man oplever sådanne kommentarer i forbindelse med butikkens Facebook-opslag.
- Det er heldigvis ikke ofte, at vi finder det nødvendigt at fjerne kommentarer eller opslag, men i dette tilfælde har vi på den lokale Facebook-side for Bilka Ishøj valgt at fjerne opslaget. Det blev besluttet, fordi en række kommentarer indeholdt upassende og stødende sprogbrug, som vi ikke accepterer, lyder det.
Foto: Facebook
Foto: Facebook
Foto: Facebook
Kasper Reggelsen forklarer, at to vinderne som planlagt blev fundet, selvom konkurrencen blev fjernet online.
Efter at have slettet konkurrencen fra Facebook forklarede Bilka Ishøj dagen efter i et nyt opslag på Facebook, at den var blevet fjernet på grund af de mange grove kommentarer.
Dette opslag kastede dog ligeledes et hav af vrede og voldsomme reaktioner af sig, ligesom tonen, brugerne imellem, blev ganske hård:
Foto: Facebook
Foto: Facebook
Hos Dansk Supermarked ærgrer Kasper Reggelsen sig over udviklingen i kommentarsporene, men understreger, at man ikke fortryder at have lavet konkurrencen til at begynde med.
På spørgsmålet om, hvorvidt man ikke blot kunne have fjernet de grove kommentarer i stedet for at slette hele konkurrencen, forklarer Kasper Reggelsen, at han ikke mener, at det nødvendigvis ville have været en mere gangbar måde at gribe tingene an på.
I stedet siger han, at konkurrencen er fjernet fra Facebook af hensyn til brugernes tone overfor hinanden og ikke for at imødekomme kritikken af konkurrencen.
- Vi har fjernet konkurrencen på grund af tonen i kommentarsporet - ikke på grund af kritikken i sig selv, siger Kasper Reggelsen, der peger på, en del Facebook-brugere også har udvist forståelse for konkurrencens aflysning.
Foto: Facebook
Foto: Facebook
Foto: Facebook
Foto: Facebook
Så vi kan godt forvente, at Bilka også afholder Eid-konkurrencer i fremtiden?
- Det vil jeg ikke afvise.
Og hvad hvis Bilka oplever grove kommentarer til fremtidige Facebook-opslag? Vil de Facebook-opslag så også blive fjernet?
- Det kan jeg ikke sige noget om, men jeg forventer bestemt ikke, at det komme til at ske igen.
Selvom det strømmede ind med hadefulde og kritiske kommentarer til Bilka, så har en del kunder også blandet sig i debatten med det modsatte synspunkt - at det 'bare' er en kage, og at de ikke forstår shitstormen.
Foto: Facebook
Foto: Facebook
Foto: Facebook
Foto: Facebook
Bilkas oprindelige opslag så således ud:
Foto: Facebook
Hvad synes du om, at Bilka har slettet konkurrencen på Facebook efter at have fået kritik? Deltag i debatten på Facbeook.
McDonald’s klippede landmandens hæk for at sætte reklame op - var ikke forberedt på hans hævn