Bilka, Føtex og Netto fjerner populær vare fra køledisken

Henrik Rothenbücher

179 uger siden

|

04/06/2021
Indland
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Fra 2022 vil produktet blive udfaset, og så vil det ikke længere være muligt at købe i Salling Groups forretninger.

Dagens topnyheder

Salling Group der ejer blandt andet Bilka, Føtex og Netto melder i dag ud, at de udfaser et produkt fra deres køledisk. Det oplyser organisationen Anima i en pressemeddelelse.

Der er tale om den meget omdiskuterede turbokylling, som allerede er blevet udfaset i andre butikker rundt omkring i landet.

Turbokyllingen har deres navn efter måden de opdrættes på. De går nemlig fra sølle 50 gram til hele to kilo på blot fem uger. På denne måde går der kortere tid fra udklækning til slagtning, og dermed kan der sælges flere kyllinger.

Salling Group har dog valgt, at der fra 2022 ikke længere skal være turbokyllinger i deres sortiment af ferske varer i butikkerne. Det betyder, at Netto, Føtex, Bilka og Salling Super fra 2022 vil begynde at udfase turbokyllingerne.

Flere organisationer heriblandt Anima har længe forsøgt at overbevise supermarkeder i Danmark om, at de skulle stoppe med at sælge turbokyllinger.

Grundet måden de opdrættes på, kan kyllingernes organer ikke følge med den hastige vækst. Det er et problem for dyrevelfærden, og derfor jubler de hos Anima over, at en stor spiller i Danmark vælger at droppe turbokyllingen.

“Vi er glade for at vi har lykkes med at lave en plan for hvordan vi kan hæve niveauet på kyllingvelfærden i alle vores butikker. Vores initiativ vil betyde forbedret dyrevelfærd for 20 millioner kyllinger årligt. Vi gør dette så hurtigt som det er praktisk muligt, både i Netto, Føtex og Bilka, og håber at vores kunder vil tage godt imod initiativet,” lyder det fra Salling Groups pressechef Kasper Reggelsen.