4 millioner mails på vej: Vær opmærksom

Henrik Rothenbücher

110 uger siden

|

15/11/2022
Indland
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Skattestyrelsen sender i dag 4 millioner mails ud, og selvom disse mails er ægte, skal du alligevel passe på.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Skattestyrelsen har netop åbnet for forskudsopgørelsen for 2023. Dermed har landets borgere mulighed for at se deres oplysninger i TastSelv på skat.dk og evt. foretage ændringer, så deres oplysninger stemmer overens med forventningerne til året, der kommer.

For at minde om dette udsender Skattestyrelsen godt fire millioner beskeder til borgerne via mail eller sms over de næste fire dage. Derfor kommer Skattestyrelsen også med en opfordring til, at borgerne er særligt opmærksomme på risikoen for falske beskeder.

"Forskudsopgørelsen er en af de få gange om året, hvor vi kontakter stort set alle landets skatteborgere. Det gør vi, fordi det er nu, man har mulighed for at sikre sig, at man betaler den rigtige skat og får de rigtige fradrag gennem 2023.

Men er der den mindste tvivl om, hvorvidt beskeden nu også er fra os, lyder det vigtigste råd: Gå direkte ind på skat.dk og log på via TastSelv. Her kan man se sine skatteoplysninger og komme i kontakt med os," råder underdirektør i Skattestyrelsen, Jan Møller Mikkelsen.

De mange beskeder bliver sendt til borgere, der selv har givet Skattestyrelsen deres kontaktoplysninger.  Borgere, der kun har oplyst Skattestyrelsen om deres mobilnummer, vil få en sms. Udsendelsen sker i perioden 15. til 18. november 2021.

Skattestyrelsen beder ALDRIG om bank- eller kortoplysninger

Skattestyrelsen modtager indimellem henvendelser fra borgere, der er blevet kontaktet af nogen, der udgiver sig for at være Skattestyrelsen. Målet er at forsøge at snyde eller bedrage borgerne.

Det kan være både på mail, telefon eller sms. Derfor har Skattestyrelsen oprettet hjemmesiden skat.dk/falskemails, hvor der findes en række gode huskeregler og hjælp til, hvordan man spotter en falsk henvendelse.

"Helt generelt er det vigtigt med en portion sund skepsis, hvis man bliver kontaktet om sine økonomiske forhold. Og bliver man ligefrem bedt om at udlevere private oplysninger, skal alarmklokkerne ringe. I Skattestyrelsen beder vi aldrig – og det er vigtigt for mig at understrege – aldrig om borgernes bank- eller kortoplysninger. Vi sender heller aldrig sms’er med et beløb, man enten skal betale eller have retur. Slet beskeden eller smæk røret på, hvis den situation opstår," siger Jan Møller Mikkelsen.

Skattestyrelsen kan i nogle tilfælde godt finde på at kontakte borgere direkte for at give vejledning, men selv her er der en lang række ting, Skattestyrelsen ikke vil spørge til eller bede borgerne om at oplyse. Det er bl.a. personoplysninger, bank- eller kortoplysninger samt at borgerne oplyser konkrete beløb.

På Skattestyrelsens hjemmeside kan man se eksempler på falske henvendelser og læse mere om, hvad man skal gøre, hvis man modtager en mail, en sms eller et opkald, der vækker mistanke.