Sådan spotter du falske anmeldelser på nettet

Ninna Andreasen

|

20/08/2014
Virksomheder og hjemmesider bruger i stigende grad anmeldelser af produkter og service. Men det er ikke altid lige nemt at vurdere, om det er rigtige kunder, der står bag.

Dagens topnyheder

Du skal købe noget på nettet. Men først vil du gerne tjekke produktet og virksomheden, der sælger det.

På virksomhedens hjemmeside og nogle rating-portaler kan du se anmeldelser af dem. Men hvordan kan du stole på, at det er rigtige kunder, der har skrevet dem?

- Langt de fleste anmeldelser er helt reelle og giver stor værdi for forbrugerne. Som med alt andet skal man dog altid bruge sin fornuft, når man agerer på nettet, siger administrerende direktør i Trustpilot Peter Holten Mühlmann til Dagens.dk.

Trustpilot er en dansk rating-portal, som i dag har mere end 7,5 millioner anmeldelser af virksomheder fra kunderne.

Ifølge ham er falske anmeldelser relativt nemme at spotte. Man skal holde øje med:

1) Virker anmeldelserne til at være skrevet med Google Translate?
Hvis det er anmeldelser på internationale hjemmesider, kan det være en indikator på en falsk anmeldelse, hvis sproget lyder kantet og som om, det er oversat mekanisk.

2) Virker det som om, produktet er beskrevet alt for grundigt?
Hvis virksomheder selv skriver anmeldelser af egne produkter - og forsøger at forklæde det, som om den er skrevet af en kunde - har de en tendens til at beskrive det alt for grundigt.

Det kan være i forhold til produktnavnet, der bliver skrevet helt ud eller at tonen er meget forretningsagtig.

- Noget af det, man som forbruger skal være opmærksom på, er, om der er et usædvanligt mønster i en virksomheds anmeldelser. Det kan eksempelvis være, at en stor del af anmeldelserne er skrevet med Google Translate. Man kan også tit spotte en falsk anmeldelse ved, at de ofte skriver meget tydeligt, hvilket produkt de har købt og er ekstra grundige i at beskrive, hvor meget bedre produktet er end konkurrenterne, siger Peter Holten Mühlmann.

Systemer afslører mistænkelig adfærd
På Trustpilot er det helt afgørende for portalens troværdighed, at anmeldelserne er lavet af rigtige kunder.

- Vi har udviklet nogle intelligente systemer, som kan spotte mistænkelig adfærd ud fra statistik og det historiske mønster i anmeldelserne. Systemet vil eksempelvis registrere det som usædvanligt, hvis en virksomhed i Danmark pludselig får en masse anmeldelser fra Indien eller Banglades, og så tager vi et nærmere kig på det, siger den administrerende direktør.

Derudover har Trustpilot et system, som gør brugerne i stand til at give portalen besked, hvis en anmeldelse ser mistænkelig ud.

- Når det sker, undersøger vi anmeldelsen, og hvis vi finder ud af, at anmeldelserne overskrider vores retningslinjer, vil den blive fjernet fra vores platform, siger Peter Holten Mühlmann.