Der er rigtig mange danskere, der har svært ved at finde pengene til at betale deres brændstofregning. Priserne er nemlig steget eksplosivt i løbet af de seneste måneder.
Flere steder nærmer prisen for en liter benzin sig endda 20 kroner. Som følge af de stigende priser, er der mange, der ikke ved, hvordan de skal blive ved med at finde penge til at tanke bilen.
Hidtil har den danske regering ikke gjort noget for at sænke priserne på brændstof, selvom en stor del af prisen pr. liter består af afgifter, der sender penge direkte i statskassen.
Flere partier mener af denne grund, at afgifterne bør enten sænkes eller fjernes for en periode. Et af de partier, der deler denne opfattelse, er Dansk Folkeparti. Det slår de fast i et nyligt opslag på Facebook.
"Sænk afgifterne på brændstof nu! Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at staten skal tjene stort på de høje benzinpriser, imens danskerne får sværere ved få enderne til at mødes i deres privatøkonomi," skriver Dansk Folkeparti på Facebook.
I samme opslag viser de også en beregning for, hvor stor en del af prisen pr. liter benzin, der ender i statskassen i form af afgifter og moms.
Tanker du benzin, der koster dig 19,59 kr. pr. liter, så koster denne liter benzin reelt set kun 10,99 kr., lyder det fra Dansk Folkeparti.
Grunden til, at prisen alligevel ender med at være næsten dobbelt så høj er, at du også skal betale 8,60 kr. pr. liter benzin i form af afgifter og moms, som ryger direkte i statskassen.
Også Dansk Folkeparti-formand Morten Messerschmidt understreger, at man mener, at regeringen må tage ansvar, ved at sænke afgifterne på benzin.
"Det her er en af de vigtigste sager overhovedet. Så mange danskere er hårdt ramt! Og regeringen gør ingenting. Vi bliver ved med at lægge pres," skriver han i kommentarfeltet til opslaget.
Et borgerforslag om at fjerne afgifter på benzin og diesel har været oppe i Folketinget, hvor det dog blev stemt ned. I hhv. Sverige og Tyskland har man reduceret afgifterne på brændstof, men hidtil har man ikke valgt at følge trop i Danmark.