Når du handler ind i en række af Coops butikker i fremtiden, så er det formentlig slut med at lægge dine varer op på båndet og hilse på kassedamen.
Danmarks største dagligvarekoncern er nemlig i fuld gang med at skabe deres fremtidige butikker. Og det er planen, at de skal være uden personale.
Det skriver Berlingske Business ifølge BT.
Coops topchef Peter Høgsted bekræfter over for erhvervsmediet, at Kvickly, Fakta og SuperBrugsen vil blive lavet om med udgangspunkt i det nye system.
Systemet lyder navnet ‘bip og betal’ og skal efter planen indføres i 1.200 af Coops butikker. Ved at scanne varerne med mobilen, kommer kunderne til at kunne købe deres varer allerede ved hylderne.
Varen kan derefter puttes direkte ned i tasken, og dermed vil det være slut med de lange køer ved supermarkedets kassebånd.
Detailekspert Bruno Christensen mener dog, at der er ét væsentligt problem ved det ‘bip og betal’. Han er nemlig ikke overbevist om, at det personaleløse system er i kundernes interesse:
- Coop efterlader et hul for personlig kontakt. Det er min opfattelse, at digitaliseringen knækker over, og kunderne begynder at efterspørge mere menneskelig kontakt, få gode råd og vejledning og blive serviceret. Alt det, vi forbinder med god service. Det forsvinder, hvis man laver en fuldautomatisk butik, siger Bruno Christensen.
Peter Høgsted forventer ifølge Berlingske Business, at Coop kan spare op mod 250 millioner kroner på personaleudgifter, når det nye system bliver indført.
Coop har allerede testet ‘bip og betal’ i knap to år.
Tandbehandlinger til kriminelle koster skatteyderne 4,2 millioner kroner om året