Der var engang, hvor al handel foregik i den virkelige verden. Den personlige betjening, de hyggelige butikker og muligheden for at gribe fat i de fysiske varer, før de blev købt. Den slags handel lever heldigvis stadig, men webshops er for alvor blevet en realitet i dag. Selv om der med webshops ikke er den personlige betjening og så videre, har det bragt mange gode ting med sig. For eksempel kan det være praktisk at handle hjemmefra foran computeren. I stedet for at man skal af sted og rende fra butik til butik sammen med en masse andre mennesker. Især, hvis man lige ved, hvad man skal have. Det lader til at tiltale mange mennesker, der hermed har fået mulighed for et pust i en ellers travl hverdag. Webshops er kommet for at blive.
På den anden side af disken har vi virksomheden, personale og styring af varer. Et godt lagerstyringssystem spiller en væsentlig rolle for en butik – fysisk butik som webshop. For er der ingen varer hjemme, kan man ikke sælge dem. Der kan være mange udfordringer forbundet med lagerstyring. Har man nok varer hjemme af den ene og den anden type? Hvor mange får man brug for? Hvornår skal der bestilles flere hjem? Hvor er varen rent fysisk? Det kan være svært at overskue det hele. Men det er der råd for.
Lille eller stor webshop
Selvfølgelig er der forskel på behovet for lagerstyring. En lille webshop med et begrænset udvalg af varer kan måske komme langt med blot et Excel ark. Andre har måske brug for en håndscanner til at plukke varer med – og på den måde få hjælp til at styre lagerkapacitet. Men har man en stor webshop med rigtig mange forskellige produkter, som for eksempel en kondomwebshop, vil der hurtigt opstå et behov for bedre hjælp til lagerstyring. Her findes der en række digitale løsninger, der kan blive tilpasset den enkelte webshop.
Hjælp til organisering
Selv om det vil kræve noget investering af tid til at få lagerstyringen på plads, er det godt givet ud i den lange ende. Ved brug af lagerlokationer kombineret med et webshoplagerstyringssystem, er det muligt at optimere lagerstyringen. Her har man et system til at huske på alle informationerne, i stedet for at medarbejderne skal kunne vide og huske det hele. Det gælder lige fra varemodtagelse til forsendelse. Dette vil også gøre det mere ligetil for den ansatte at have med at gøre. Desuden har man på den måde styr på varerne, hvor de fysisk er, hvornår de er sendt – og hvornår der skal bestilles flere hjem.
Udover i længden at spare en virksomhed for penge og tidsspilde, kan et system til webshop lagerstyring være en stor hjælp, når man vækster. Desuden bliver der – i den sammenhæng - med et sådant system ikke nødvendigvis brug for at ansætte folk i samme takt, som omsætningen stiger.
Men det kræver en indsats og investering. Som virksomhed må man til en start gøre op med sig selv, hvilke redskaber til lagerstyring der er brug for.