Købere benytter sig mere og mere af online shopping og samtidig med det, bliver udvalget af billigere brands større og større og er med på de seneste trends. Det har medført at nogle af de større brands, heriblandt Michael Kors, har haft svært ved at holde succesen ved lige gennem årene.
Michael Kors offentliggjorde derfor tidligere i år en 2020 plan, som går ud på at skabe vækst i virksomheden allerede fra 2018. Dette indebærer, at man vil skabe en gruppe af internationale luksus brands under Michael Kors Holdings. Som et led i deres 2020 plan købte Michael Kors derfor den britiske skoproducent Jimmy Choo i sommers. Michael Kors CEO, John Idol, siger, at Jimmy Choo ikke vil være brandets sidste køb i planen om vækst.
JAB Holdings, som er den forhenværende ejer af Jimmy Choo, ønskede at fokusere på brands indenfor mad- og drikkevare, som for eksempel Krispy Kreme, Peet’s Coffee & Tea’s, Panera og Caribou Coffee. Derfor satte de i april 2017 skobrandet til salg efter 6 års ejerskab. Det tog dem dog kun 3 måneder at finde den rette køber i Michael Kors, som allerede var interesseret i at købe skobrandet i 2011.
Michael Kors’ ønske om en samlet gruppe af internationale luksus brands blev forstærket tidligere på året. I maj opkøbte Michael Kors’ rival, Coach, taske- og accessories-brandet Kate Spade & co., som en del af en lignende plan om vækst.
Tidløs mode
Jimmy Choo startede op i 1996 af Vogue redaktør Tamara Mellon i samarbejde med designeren, som lagde navn til brandet, Jimmy Choo. Stiletterne blev hurtigt populær blandt andet takket være Carrie Bradshaw og skuespilleren bag, Sarah Jessica Parker. Andre kendte fans af brandet inkluderer prinsesse Diana og Michelle Obama. I forbindelse med dette siger Idol, at Michael Kors og Jimmy Choo er et ideelt match. Derfor købte Michael Kors skobrandet for $1,2 billioner i juli i år.
Michael Kors er hovedsageligt kendt for hans ikoniske, minimalistiske lædertasker. To af de mest ikoniske og kendte er Mercer taskerne og Jet Set Travel taskerne. Alle tasker fra Michael Kors – heriblandt Mercer og Jet Set Travel, fås i vidt forskellige størrelser og farver og passer til alle lejligheder. Udover deres ikoniske tasker, har Michael Kors også et chikt og luksuriøst udvalg indenfor tøj, solbriller, ure og meget mere i samme minimalistiske stil.
Michael Kors’ ikoniske tasker forbliver
Opkøbet af Jimmy Choo kombinerer to vidt forskellige kundegrupper og kan være Michael Kors’ start i den dyre ende af det luksuriøse marked. Hvor Michael Kors holder til i den billige ende af det luksuriøse marked, holder Jimmy Choo nemlig til i den dyre ende. Det introducerer Michael Kors Holdings for en helt ny kundekreds.
De to brands, som begge er populære på den røde løber, forbliver dog separate. Jimmy Choo’s hovedprodukt kommer stadig til at være stiletter af høj kvalitet. Ifølge Michael Kors CEO, John Idol, har de nemlig ingen planer om at ændre på hverken produkter eller marketing strategi, men fortsætte brandet i dets egen ånd. De ønsker dog at udvide Jimmy Choo’s udvalg indenfor accessories og herresko, som er en stigende branche.
Michael Kors fortsætter derfor også deres design af tasker, tøj og meget mere i deres minimalistiske og luksuriøse stil. Så selvom de nu er begyndt at udvide deres virksomhed, skal vi ikke vinke farvel til de ikoniske tasker.