Det er heller ikke så underligt taget i betragtning af, at det danske design er meget kompatibelt med japanernes forkærlighed for det enkle. Det tyder på, at denne interesse nu kan mærkes af selv de mindre danske virksomheder.
En af de virksomheder er den danske webshop Trendy Slippers, der bl.a. sælger hjemmesko og sandaler af mærkerne Glerups, Birkenstock og Shepherd. Det er især japanernes interesse for den danske hjemmesko Glerups, der har været primus motor til, at Trendy Slippers nu vil forsøge sig på det japanske marked.
De danske hjemmesko fra Glerups har allerede erobret det hjemlige marked, og når vinterkulden sænker gulvtemperaturen i de danske hjem, ses de iøjnefaldende filthjemmesko i huse overalt i Danmark.
I takt med, at det danske marked efterhånden er mættet, er den udenlandske interesse steget støt, og det er i et forsøg på at imødekomme denne efterspørgsel, at Trendy Slippers nu har valgt at se mod det Japanske marked. At Japan er det første skridt på vejen til udbredelsen af hjemmeskoen til udlandet, er ingen tilfældighed. Medejer af Trendy Slippers, Tobias Thaastrup-Leth, begrunder valget således: ”Japan er på mange måder hjemmeskoens mekka pga. deres kultur, så det virkede oplagt at starte der”.
I Japan er det kutyme at tage skoene af, inden man går inden for - både i hjemmet og på restauranter, skoler, etc. (indendørs bygninger generelt). I stedet tager man nogle såkaldte indesko (f.eks. hjemmesko) på. Det er selvfølgelig dette Tobias Thaastrup-Leth henviser til, når han taler om den japanske kultur.
Det bliver spændende at se, om vi få år fra nu ser de danske Glerups hjemmesko i lige så stor stil i Japan, som herhjemme. Med et befolkningstal på 128 millioner, hvoraf 86 % bruger internet, åbner Trendy Slippers op for 110 millioner potentielle købere, så der er grobund for at tro, at vi snart ser Glerups hjemmeskoen ramme det japanske marked for alvor.