Hvis du oplever flere patruljer på din vej på arbejdet, så er der noget om snakken. Politiet i Europa er nemlig gået sammen om en fælles indsats mod bilister, der er lidt for glade for at trykke på speederen.
I uge 33 er det således hastighed, som politiet er ude efter på de forskellige veje i europa, og det betyder, at du bør være endnu mere opmærksom på din fart, end du i forvejen plejer at være.
Årsagen til den målrettede indsats er ganske klar. Det skyldes, at der fortsat sker for mange trafikulykker hvert år, hvor en for høj hastighed har været årsagen til det.
”Hvert år bliver politiet kaldt ud til trafikulykker, der kunne have været undgået, hvis trafikanterne havde overholdt fartgrænserne. Trafikulykker, der i nogle tilfælde får en tragisk udgang og i andre tilfælde mærkes de implicerede for livet. Derfor er hastighed et meget vigtigt indsatsområde, og vi prioriterer fartkontrol på vejene for at redde liv og skabe tryghed for dem, der færdes i trafikken,” fortæller Christian Berthelsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.
10 km/t fordobler sandsynligheden for at dø
Det vil især være på landeveje, at politiet vil være særligt opmærksomme på bilisterne hastigheder, da det ifølge vejdirektoratet er her, der er flest mennesker, som kører over den tilladte grænse.
Christian Berthelsen fra Rigspolitiet fortæller, at selv den mindste hastighedsoverskridelse, kan have stor betydning for udfaldet ved en ulykke.
“Vi registrerer hver eneste dag for mange bilister, der kører alt for hurtigt, og der er en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne. Selv en lille hastighedsoverskridelse har stor betydning for bremselængden,” fortæller han.
Til denne udtalelse bidrager politiet med flere forskellige fakta. Blandt andet skriver de, at hvis man kører 80 km/t, så vil der cirka gå 22 meter, før man begynder at reagerer, mens der vil gå hele 64 meter, før man holder stille.
Skulle to bilister kollidere, så vil ulykken i 30 % af tilfældene medføre en dødelig udgang, hvis farten har været 80 km/t, mens dødeligheden fordobles til 60 %, hvis man blot kører 10 km/t hurtigere.
Ydermere skriver de, at en fodgænger vil dø 60 % af gangene, hvis vedkommende bliver ramt af en bil, der kører 80 km/t, mens personen vil dø 80 % af gangene, hvis bilisten kører 90 km/t.
Nedsættelse af gennemsnitshastigheden på de danske veje er en del af Rigspolitiets operative strategi frem mod 2020.