Hvis regeringen kommer igennem med sit lovforslag om, at transportselskaber skal kontrollere deres passagerers ret til at komme ind i Danmark, vil de ikke kunne gøre det i Tyskland. Det skriver Flensborg Avis.
Loven indebærer, at hvis der indføres midlertidig grænsekontrol, så står transportselskaberne med ansvaret, det såkaldte transportøransvar.
Det betyder i praksis, at eksempelvis DSB har ansvaret for at kontrollere, at de passagerer, der køres ind i Danmark, har ret til at komme ind i landet.
Men det må de ikke i Tyskland, skriver Flensborg Avis.
- Hvis det drejer sig om at kontrollere pas på den tyske side af grænsen, må de danske buschauffører eller personalet i DSB's tog og andre private heller ikke gøre det. Så DSB kan ikke kontrollere pas på tysk grund, siger Matthias Menge, pressetalsmand for forbundspolitiet til Flensborg Avis.
Han uddyber, at eksempelvis DSB's ansatte da godt kan bede om at se pas, men at der ingen konsekvens vil være, hvis personer ikke efterkommer anmodningen.
Polititalsmanden sammenligner med situationen, hvor en butiksdetektiv fanger en butikstyv - her må han også ringe til politiet for faktisk at få kontrolleret tyvens id-papirer.
- Paskontrollen kan fra dansk side tidligst foretages i Padborg eller direkte ved den danske grænse, siger Matthias Menge til avisen.
Loven om transportøransvar er ved at blive hastevedtaget i Folketinget og har også fået flere danske selskaber og organisationer op af stolene.
- Grænsekontrol er en myndighedsopgave, og bør udføres af relevante myndigheder, der er i besiddelse af de rette værktøjer og kompetencer til at udføre opgaven.
- Luftfartsvirksomheder og medarbejdere i virksomhederne har ikke forudsætninger for at udføre en sådan kontrol, skrev Dansk Luftfart i et åbent brev tidligere onsdag.
Også Danmarks Rederiforening, der har færgerederierne som medlemmer, er loren ved den nye lov.
- Vi synes, det er helt legitimt, at politikerne ønsker at lave denne her lov. Men vi sætter spørgsmålstegn ved, om man har tænkt tilstrækkeligt igennem, hvordan problemet løses i praksis, sagde rederiforeningens direktør, Jacob Ullegård, tirsdag morgen med advarslen om, at det vil være dyrt for hans medlemmer at øge bemandingen til at tjekke pas.
/ritzau/