Dansk Folkepartis topledelse havde udvalgt de øverste fem kandidater på Dansk Folkepartis liste til valget til EU-Parlamentet for at holde nogenlunde snor i, hvem der skulle følge spidskandidaten Morten Messerschmidt til Bruxelles.
Men ingen havde regnet med fire mandater til partiet og ej heller, at den omstridte Jørn Dohrmann ville snuppe en af de fire pladser.
Han har bred politisk erfaring fra både byrådet i Vamdrup og derefter Kolding siden 2001, og som folketingspolitiker siden 2001 har han som miljøordfører talt om både vindmøller, vandmiljøplaner og randzoner.
Men det er ikke derfor, han har fundet vej til avisernes forsider.
I 2005 kørte kom det frem, at han på ubestemt tid havde fået stillet en gratis motorcykel til rådighed af importøren.
Til gengæld havde Jørn Dohrmann, der dengang var medlem af Folketingets trafikudvalg, samtidig offentliggjort en række løfter og politiske initiativer, som skulle gavne danske motorcykelforhandlere.
Selv om miljøordføreren forklarede, at begejstringen for motorcykler skyldtes, at de forurener mindre, så tvang Dansk Folkeparti ham alligevel til at levere den tilbage.
Og i 2008 måtte partitoppen indskærpe over for Jørn Dohrmann, at der skal være vandtætte skotter mellem politiske sager og økonomiske bidrag.
Det skete, da det kom frem, at Jørn Dohrmann rejste rundt med en såkaldt pengepjece, som han stak i hånden på folk fra erhvervslivet og opfordrede dem til at sætte støttekroner ind på en bankkonto.
Den lidt sky Jørn Dohrmann er uddannet automatikmekaniker, men selvom hans landmandsforældre advarede ham mod at gå ind i politik, kunne han ikke dy sig.
Den familiemæssige ballast har han dog på plads, da han er nevø af Fremskridtspartiets tidligere gruppeformand Helge Dohrmann.
Helge Dohrmann gik over i danmarkshistorien som "helten fra Rio Bravo", da han i 1983 reddede statsminister Poul Schlüters (K) politiske liv med et forlig opkaldt efter det københavnske værtshus, han befandt sig på, da han gav tilsagn om at hjælpe firkløverregeringen.
/ritzau/