Energiselskabet OK har erhvervet halvdelen af Coop Danmark, dagligvarekoncernen der inkluderer SuperBrugsen, Kvickly og 365 Discount.
Det offentliggør Coop Danmark A/S i en pressemeddelelse.
To milliarder kroner bliver dermed skudt ind i Coop for at stabilisere deres vaklende økonomi.
"Med OK har Coop Danmark fundet den helt rigtige partner. OK har en stærk økonomi, vi har begge rødder i andelsbevægelsen, og vi samarbejder allerede omkring OK’s tank- og el-lade stationer," fortæller Coop Danmarks administrerende direktør, Kræn Østergård Nielsen.
Denne økonomiske injektion og nye ejerstruktur giver OK afgørende indflydelse i Coop Danmark, hvor de vil have to ud af tre stemmer i bestyrelsen, hvilket praktisk talt giver dem flertallet og muligheden for at styre selskabets fremtidige kurs.
De senere år har været udfordrende for Coop med et historisk stort underskud på 628 millioner kroner i 2022, og fortsat dårlige resultater i 2023. Opkøbet og den nye kapital forventes at bringe økonomisk stabilitet og mulighed for restrukturering under den nye ledelse.
Ny butikskæde lægges i graven
Samtidig betyder købet en strategisk ændring i Coops brandstrategi.
Planer om at lancere en ny dagligvarekæde under navnet "Coop" er blevet opgivet.
"Vores erfaringer viser, at kunderne foretrækker SuperBrugsen og Kvickly. Det tager vi konsekvensen af og sætter nu fuld fokus på vores kendte brands," udtaler Nielsen. Dette indebærer, at de resterende Irma-butikker vil blive omdannet til SuperBrugsen-butikker.
Nielsen vil træde tilbage som direktør, når aftalen er endelig gennemført, hvilket markerer enden på en æra og begyndelsen på en ny fase for Coop Danmark. Den nye bestyrelseskonstellation forventes også at bringe friske perspektiver til ledelsen med Michael Løve, tidligere direktør for Netto og SuperBrugsen, som næstformand i Coop Danmarks bestyrelse.
Aftalen skal nu godkendes af Coop Ambas landsråd den 19. april, og efterfølgende af de danske konkurrencemyndigheder. Hvis aftalen godkendes, vil det ikke kun ændre strukturen indenfor Coop, men også potentielt sætte en ny standard for partnerskaber mellem energi- og detailhandelssektorerne i Danmark.